NATO zbuduje śmigłowiec przyszłości. Inicjatywa pięciu państw
Państwa NATO zbudują nowy wielozadaniowy śmigłowiec transportowy, który wejdzie do służby w kolejnej dekadzie. Uruchomienie kluczowego projektu Sojuszu potwierdzili ministrowie obrony Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Grecji.
25.11.2020 | aktual.: 02.03.2022 14:22
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Minister sił zbrojnych Francji Florence Parly, federalna minister obrony Niemiec Annegret Kramp-Karrenbauer, minister obrony Grecji Nikolaos Panajotopulos, a także ministrowie Wielkiej Brytanii (Ben Wallace) i Włoch (Lorenzo Guerini) podpisali list intencyjny w ramach inicjatywy Next Generation Rotorcraft Capabilities.
Dotyczy on wspólnej budowy śmigłowców wielozadaniowych nowej generacji, które zastąpią obecnie eksploatowane maszyny (m.in. Puma, Super Puma, Caracal i AW101). Projekt Next Generation of Medium Multi Role Helicopter ma być jednym z priorytetów Sojuszu.
Pierwszy etap prac nad nowoczesnym śmigłowcem będzie realizowany przez specjalistów z państw, które były inicjatorami projektu. Zespoły ekspertów opracują m.in. szczegółowy plan działań badawczo-rozwojowych i określą wymagania operacyjne.
Śmigłowce nowej generacji miałyby wejść do służby w połowie lat 30.
Warto podkreślić, że inicjatorzy projektu realizują już różne programy dotyczące modernizacji śmigłowców. Francja, Niemcy, Włochy i Grecja wdrażają do służby wielozadaniowe maszyny NHIndustries NH90, powstałe w kooperacji koncernów Airbus, Leonardo i Fokker.
Wielka Brytania pracuje natomiast nad poszukiwaniem następcy maszyn Westland Puma HC.2.
Inicjatywie z pewnością powinni się przyjrzeć także Polacy. Według ekspertów, w ciągu najbliższych lat konieczna będzie wymiana sporej części naszych śmigłowców wielozadaniowych. Wśród nich znajdują się przede wszystkim PZL Świdnik W-3 Sokół oraz Mil Mi-8/17.