"Nowy" pojazd szturmowy Rosjan. Pokonała go zwykła mina i drony

"Nowy" pojazd szturmowy Rosjan. Pokonała go zwykła mina i drony12.04.2024 10:22
Rosyjski "Battle Bus" gdzieś na froncie.
Źródło zdjęć: © X (dawniej Twitter) | 𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱

Rosjanie podczas ostatnich szturmów wykorzystują bardzo dziwne pojazdy żywcem wyjęte z uniwersum Mad Max czy z Command & Conquer: Generals. Po "pancernym żółwiu" czas przyszedł na osobliwe ciężarówki szturmowe. Dla jednej z nich nie skończyło się to dobrze.

Rosjanie prowadzą zacięte walki w obwodzie donieckim, szczególnie na północ i zachód od Awdijiwki i w okolicy Nowomychajliwki. Na wielu nagraniach bądź zdjęciach z fontu pojawiają się konstrukcje zaadaptowane do pełnienia roli bojowych wozów piechoty lub transporterów opancerzonych, gdzie bazą są czołgi, a nawet zwykłe ciężarówki.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rosyjska ciężarówka "szturmowa"

Modyfikacje polegają zazwyczaj na przyspawaniu na dodatkowych wspornikach stalowych bądź czasem pancernych płyt wyjętych z innych pojazdów. Mają one za zadanie zapewnić ochronę przed odłamkami artyleryjskimi, a w przypadku czołgów także zwiększenie oporności na ataki dronów typu FPV. Są one zazwyczaj wyposażone w najprostsze jednogłowicowe granaty PG-7VL, zdolne przepalić 500 mm stali pancernej.

Z kolei w przypadku zwykłej ciężarówki Ural stalowe płyty zwiększą ochronę przed odłamkami, ale już każdy dron z granatem PG-7VL lub nawet bombletem przeciwpancernym wyjętym z amunicji kasetowej taką płytę przepali. Jak informuje profil "The Dead District" na portalu X (dawnym Twitterze), właśnie w taki sposób rosyjski "pojazd szturmowy" zakończył swój żywot. Pojazd najechał przy tym na ukraińską minę.

Dlaczego Rosjanie tworzą groteskowe konstrukcje?

Normalnie w przypadku transportowania żołnierzy na polu bitwy powinny służyć transportery opancerzone bądź znacznie silniej uzbrojone wozy piechoty, takie jak BTR-4 Bucefał czy M2A2 Bradley ODS.

Oczywiście szczególnie w początkowym etapie wojny w Ukrainie obrońcy wykorzystywali do tej roli nawet cywilne samochody terenowe z powodu braków sprzętowych. Teraz takowe braki zdają się występować w szeregach najeźdźców.

Moskwa ma obecnie duże problemy z produkcją lub raczej przywracaniem do używalności starych bwp z poradzieckich składów. To sprawia, że niektóre jednostki tworzą tego typu wozy, bazując na tym co po prostu jest dostępne.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.