Duży kontrakt na Eurofightery. Klientem jest Hiszpania

Duży kontrakt na Eurofightery. Klientem jest Hiszpania27.06.2022 20:53
Brytyjski Eurofighter Typhoon podczas ćwiczeń.
Źródło zdjęć: © NurPhoto via Getty Images | NurPhoto

Podczas berlińskich targów lotniczych ILA ogłoszono decyzję o zakupie kolejnych 20 Eurofighterów przez Hiszpanię. Przypominamy, jakie możliwości mają te europejskie konstrukcje.

Hiszpański kontrakt spowoduje, że liczba zamówionych lub dostarczonych Eurofighterów wzrośnie do 545 sztuk. Dostarczone hiszpańskim siłom powietrznym samoloty będą najnowszymi wariantami wyposażonymi m.in. w nowy radar typu AESA Captor-E, którego ruchoma antena ma szeroki zakres pokrycia przestrzeni w zakresie nawet 90 stopni.

Hiszpania jest jednym z państw programu Eurofighter Typhoon, w których dochodzi do końcowego montażu samolotów. Dostawy zamówionych maszyn mają się rozpocząć od 2025 r. Zastąpią one amerykańskie samoloty F-18 Hornet stacjonujące w bazie lotniczej Gando na Wyspach Kanaryjskich.

Eurofighter Typhoon — historia obrońcy europejskiego nieba

Korzenie Eurofightera sięgają lat 70. kiedy to Niemcy, Włochy oraz Wielka Brytania postanowiły opracować nowy samolot myśliwski zdolny do rywalizacji z amerykańskimi F-16, F-15 czy rosyjskimi odpowiednikami pokroju MiG-29 czy SU-27. Do programu w 1980 r. dołączyły Francja, Hiszpania i Włochy, które do opracowywanej koncepcji przyniosły wymóg wersji morskiej, układ kaczki tzw. delta cannard oraz maksymalną masę w okolicy 9,5 tony.

Największe zgrzyty w koncepcji dotyczyły wersji morskiej i masy, ponieważ Niemcy razem z Francuzami optowali za lekką maszyną maszyna o masie poniżej 9 ton, a Brytyjczycy chcieli maszynę o masie 11 ton, która mogłaby dolecieć z Wielkiej Brytanii i walczyć nad Europą Środkową.

Ostatecznie w 1985 r. Francuzi wycofali się z programu i zaprojektowali Rafale, a pozostałe państwa w następnym roku stworzyły konsorcjum Eurofighter GmbH i podzieliły produkcję: 66 proc. wyprodukowanych maszyn miało trafić do Niemiec oraz Wielkiej Brytanii, 21 proc. do Włoch oraz 13 proc. dla hiszpańskich sił lotniczych.

Plany rozwoju mocno przyhamował rozpad bloku wschodniego, który spowodował spadek zamówień na samoloty. Ostatecznie zamówiono 602 samoloty zamiast docelowych 720, a harmonogram lotów prototypu odbył się trzy lata później, niż pierwotnie planowano. Ponadto w 1998 r. państwa członkowskie programu zdecydowały na produkcję Eurofightera w trzech transzach, z czego pierwsza obejmowała samolot przystosowany prawie wyłącznie do zwalczania celów powietrznych.

Modele drugiej transzy obejmowały zintegrowanie z nowymi kierowanymi pociskami rakietowymi (kpr) krótkiego zasięgu IRIS-T, średniego zasięgu AIM-120C-5 AMRAAM, wprowadzono ulepszenia systemów samoobrony i poprawiono możliwości ataku celów naziemnych za pomocą bomb kierowanych. Z kolei trzecia transza to już konstrukcja w pełni wielozadaniowa mogąca wykorzystywać kpr dalekiego zasięgu Meteor czy pociski manewrujące pokroju Taurus KEPD lub Storm Shadow.

Eurofighter Typhoon — osiągi

Dzięki zastosowaniu układu skrzydła delta z usterzeniem kaczki Eurofighter jest konstrukcją wysoce aerodynamicznie niestabilną. Zapewnia to bardzo wysoką manewrowość zarówno przy niskich, jak i naddźwiękowych prędkościach. Maksymalna prędkość Eurofightera w czystej konfiguracji to 2 Ma, ale ważniejszą kwestią jest fakt osiągania prędkości naddźwiękowej (1,2 Ma) bez użycia dopalacza w konfiguracji z kpr powietrze-powietrze wraz z zewnętrznymi zbiornikami paliwa.

Za napęd służy para silników Eurojet EJ200 o mocy 90 kN każdy, a płatowiec składa się w 82 proc. z kompozytów wzmacnianych włóknem węglowym bądź szklanym. 15 proc. to stopy aluminiowo-litowe oraz tytan stosowany na krawędziach natarcia skrzydeł, a pozostałe 3 proc. to inne metale. Ponadto poszycie maszyny jest pokryte sensorami, które poprawiają świadomość sytuacyjną pilota oraz na bieżąco informują o stanie samolotu.

Wszystkie te dane są prezentowane na trzech kolorowych wielofunkcyjnych ekranach (Head down display systems - MHDD) lub bezpośrednio na hełmowym wyświetlaczu pilota (Helmet mounted symbology system - HMSS).

Z kolei do namierzania celów służy wspomniany już radar CAPTOR-E o zasięgu wykrywania blisko 200 km dla celu o sygnaturze 1 m2 lub pasywny system IRSTPIRATE (Passive Infra-Red Airborne Track Equipment) pozwalający wykryć cele na podstawie wyłącznie ich emisji cieplnej. Mowa tutaj nie tylko punktach ciepła w postaci silników, ale nawet o rozgrzanym tarciem poszyciu samolotu. System wykorzystuje detektory działające w pasmach 3-5 um oraz 8-11 um oraz wedle różnych źródeł w dobrych warunkach (brak chmur oraz niskiej wilgotności) zasięg wykrywania może przekraczać nawet 100 km.

Z kolei systemy obronne będące częścią Praetorian DASS zapewniają 360-stopniową detekcję strefy wokół samolotu, systemy zagłuszania DRFM, detektory wiązki laserowej oraz zautomatyzowane wyrzutnie flar czy wabików holowanych.

Na koniec warto wspomnieć o arsenale, który obejmuje wiele uzbrojenia zarówno amerykańskiego jak i europejskiego, które można umieścić na 12 pylonach, z czego cztery umożliwiają montaż zewnętrznych zbiorników paliwa. Łącznie Eurofighter może unieść aż 7,5 tony uzbrojenia oraz do dyspozycji jest także 27-mm działko rewolwerowe Mauser BK-27 o szybkostrzelności 1700 strz./min.

Wygląda na to, że konflikt na wschodzie przyniósł zapotrzebowanie na klasyczny ciężki sprzęt wojskowy, a w niedalekiej przyszłości można też liczyć na niemiecki kontrakt na Eurofightery ECR.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.