AI Google wygrało pierwsze starcie z arcymistrzem Go
W Korei Południowej toczy się historyczny mecz Go pomiędzy Lee Sedolem, jednym z najbardziej utytułowanych na świecie mistrzów Go, a sztuczną inteligencją o nazwie AlphaGo, opracowaną przez należące do Google DeepMind. Stawką jest milion dolarów. Na razie wygrywa AlphaGo.
10.03.2016 | aktual.: 10.03.2016 10:31
Biorąc pod uwagę, że Go jest znacznie bardziej skomplikowane niż szachy, a ilość możliwych ruchów oraz ich implikacji jest tak duża, że metoda polegająca na analizie konsekwencji każdego ruchu i wybrania najbardziej optymalnej nie jest możliwa do wykonania, można zacząć się zastanawiać, czy przypadkiem nie jesteśmy świadkami kolejnego kroku, w kierunku stworzenia oprogramowania, które potrafi zaplanować i wykonać własną, bardzo skomplikowaną strategię. Sam fakt, że komputer może stawać do walki ze światowej klasy mistrzem tej gry strategicznej mówi wiele o postępach, jakie w DeepMind poczyniono w zakresie sztucznej inteligencji. I może to spotkanie wygrać –. pierwszy z pięciu zaplanowanych meczy zakończył się zwycięstwem AlphaGo po 186 ruchach. Zwycięstwo w pierwszym z pięciu zaplanowanych meczów postrzegane jest jako kamień milowy w rozwoju sztucznej inteligencji.
- Jestem bardzo zaskoczony. Nie spodziewałem się, że przegram. Nie wyobrażałem sobie też, że AlphaGo będzie grało w tak perfekcyjny sposób - stwierdził Lee Sedol po pierwszej rozgrywce. - Chciałbym wyrazić moje najgłębsze wyrazy szacunku dla zespołu DeepMind za stworzenie tak niezwykłego programu jak AlphaGo. Jestem bardzo zaskoczony ich wynikiem ich pracy. Ale rozgrywka mi się podobała i nie mogę się doczekać kolejnego starcia - dodał.
Komputer pobił już nie raz człowieka w szachach, jednak gra go jest znacznie bardziej złożona. Szachista w każdym ruchu może wykonać około 3. posunięć. Osoba grająca w go ma do wyboru około 250 ruchów, dlatego stworzenie tak inteligentnego komputera było dużym wyzwaniem dla programistów.
Go to chińska gra, która powstała 3 tys. lat temu. Jej zasady są z pozoru łatwe. Na planszy poprzecinanej liniami gracze układają na przemian białe i czarne kamienie. Ich celem jest zajęcie jak największego terytorium i otoczeniu swoimi kamieniami jak największej liczby kamieni przeciwnika.
Polecamy na stronach Giznet.pl: AirBar: ekran dotykowy w każdym laptopie
Wideo: X-news.pl
jb