Aerion AS2 to prawdziwy następca Concorde'a. Naddźwiękowa maszyna z silnikiem od General Electric
Na świecie brakuje luksusowych samolotów naddźwiękowych. Od czasów wycofania Concorde'a, z powodu jego ogromnego hałasu, nie pojawił się żaden następca. Aerion AS2 ma to zmienić.
24.10.2018 | aktual.: 28.10.2018 09:08
Obecnie stosowane na rynku lotniczym samoloty pasażerskie nie są w stanie zapełnić luki, która powstała po wycofaniu Concorde'a. Istnieje spora grupa ludzi ze świata biznesu, którzy wyrażają potrzebę przemieszczania się po całym świecie ze znacznie większymi prędkościami, niż te, które oferują dzisiejsze maszyny.
Przekraczanie bariery dźwięku pozwala dotrzeć do celu szybciej, ale powoduje też ogromny hałas. Grom dźwiękowy, zwany także z angielskiego "sonic boom", powoduje nagłe natężenie dźwięku na poziomie ponad 105 dB. To tak, jakby ktoś nagle włączył wam nad uchem piłę łańcuchową.
Z tego względu od kilku lat opracowywane są koncepcje "cichego" lotu naddźwiękowego. Jeszcze niedawno swoją wersję projektu przedstawiła NASA - "low boom" X-59 QueSST. Aktualnie rozwiązanie jest testowane w samolotach F/A-18 Hornet. Celem projektu jest zejście do poziomu 70-75 dB. Czytaj więcej: NASA pracuje nad supersonicznym samolotem. Boeing może im pozazdrościć
Inny projekt, prowadzony przez firmę Aerion Corporation, przedstawia maszynę Aerion AS2. Inżynierowie twierdzą, że samolot będzie rozwijać prędkość 1800 km/h, czyli ponaddźwiękową. Maszyna ma zabrać na swój pokład zaledwie od 8 do 12 pasażerów, ale za to szybko przeleci nad całym oceanem.
Za produkcję silników do Aeriona AS2 wzięła się znana na całym świecie firma General Electric, która dostarcza napędy do samolotów najwyższej klasy. GE nazwało projekt silników "Affinity". Jeśli General Electric Aviation bierze udział w projekcie, to wiemy, że dzieje się on na poważnie. Firma nie zdradza zbyt wiele szczegółów na temat działania nowego rodzaju napędu, ale poniższy filmik może nakreślić wam mniej więcej, czego się spodziewać.
Silniki "Affinity" będą całkowicie nową generacją w lotnictwie. Pozwolą na ciche loty z prędkością naddźwiękową. Ta nowa rodzina silników ma opierać się na systemie FADEC, pozwalającym na cyfrową kontrolę maszyny.
Ale nie tylko silnik prowadzi do przewidywanego przez ekspertów sukcesu Aeriona AS2. Maszyna została zaprojektowana tak, aby jej kształt zminimalizował opór powietrza o nawet 60 proc.
Według danych z firm zajmujących się badaniem rynku lotniczego, w ciągu 20 lat może sprzedać się nawet 600 takich samolotów. Wygląda to zatem na świetny interes, szczególnie, że najbogatsi są gotowi zapłacić ogromne sumy za luksus ultraszybkiej podróży. A jak widać, we wnętrzu maszyna prezentuje się bardzo kusząco.
Pierwsze loty mają odbyć się już w 2023 roku. Aerion Corporation twierdzi, że w ciągu kolejnych dwóch lat zdobędzie wszystkie niezbędne certyfikaty do masowej sprzedaży.
Jakim typem gracza jesteś? Preferujesz klasyczne produkcje dla jednego gracza czy uważnie śledzisz esport? Wypełnij nasz quiz!