Aerion AS2 to prawdziwy następca Concorde'a. Naddźwiękowa maszyna z silnikiem od General Electric

Na świecie brakuje luksusowych samolotów naddźwiękowych. Od czasów wycofania Concorde'a, z powodu jego ogromnego hałasu, nie pojawił się żaden następca. Aerion AS2 ma to zmienić.

Aerion Corporation przedstawia następcę Concorde'a
Źródło zdjęć: © Aerion Corporation
Arkadiusz Stando

Obecnie stosowane na rynku lotniczym samoloty pasażerskie nie są w stanie zapełnić luki, która powstała po wycofaniu Concorde'a. Istnieje spora grupa ludzi ze świata biznesu, którzy wyrażają potrzebę przemieszczania się po całym świecie ze znacznie większymi prędkościami, niż te, które oferują dzisiejsze maszyny.

Przekraczanie bariery dźwięku pozwala dotrzeć do celu szybciej, ale powoduje też ogromny hałas. Grom dźwiękowy, zwany także z angielskiego "sonic boom", powoduje nagłe natężenie dźwięku na poziomie ponad 105 dB. To tak, jakby ktoś nagle włączył wam nad uchem piłę łańcuchową.

Z tego względu od kilku lat opracowywane są koncepcje "cichego" lotu naddźwiękowego. Jeszcze niedawno swoją wersję projektu przedstawiła NASA - "low boom" X-59 QueSST. Aktualnie rozwiązanie jest testowane w samolotach F/A-18 Hornet. Celem projektu jest zejście do poziomu 70-75 dB. Czytaj więcej: NASA pracuje nad supersonicznym samolotem. Boeing może im pozazdrościć

Obraz
© NASA

Inny projekt, prowadzony przez firmę Aerion Corporation, przedstawia maszynę Aerion AS2. Inżynierowie twierdzą, że samolot będzie rozwijać prędkość 1800 km/h, czyli ponaddźwiękową. Maszyna ma zabrać na swój pokład zaledwie od 8 do 12 pasażerów, ale za to szybko przeleci nad całym oceanem.

Za produkcję silników do Aeriona AS2 wzięła się znana na całym świecie firma General Electric, która dostarcza napędy do samolotów najwyższej klasy. GE nazwało projekt silników "Affinity". Jeśli General Electric Aviation bierze udział w projekcie, to wiemy, że dzieje się on na poważnie. Firma nie zdradza zbyt wiele szczegółów na temat działania nowego rodzaju napędu, ale poniższy filmik może nakreślić wam mniej więcej, czego się spodziewać.

Obraz
© GE Aviation

Silniki "Affinity" będą całkowicie nową generacją w lotnictwie. Pozwolą na ciche loty z prędkością naddźwiękową. Ta nowa rodzina silników ma opierać się na systemie FADEC, pozwalającym na cyfrową kontrolę maszyny.

Ale nie tylko silnik prowadzi do przewidywanego przez ekspertów sukcesu Aeriona AS2. Maszyna została zaprojektowana tak, aby jej kształt zminimalizował opór powietrza o nawet 60 proc.

Obraz
© Aerion Corporation

Według danych z firm zajmujących się badaniem rynku lotniczego, w ciągu 20 lat może sprzedać się nawet 600 takich samolotów. Wygląda to zatem na świetny interes, szczególnie, że najbogatsi są gotowi zapłacić ogromne sumy za luksus ultraszybkiej podróży. A jak widać, we wnętrzu maszyna prezentuje się bardzo kusząco.

Obraz
© Aerion Corporation

Pierwsze loty mają odbyć się już w 2023 roku. Aerion Corporation twierdzi, że w ciągu kolejnych dwóch lat zdobędzie wszystkie niezbędne certyfikaty do masowej sprzedaży.

Obraz
© Aerion Corporation
Obraz
© Aerion Corporation

Jakim typem gracza jesteś? Preferujesz klasyczne produkcje dla jednego gracza czy uważnie śledzisz esport? Wypełnij nasz quiz!

Wybrane dla Ciebie

Lubelskie lasy pod większą ochroną. Utworzono trzy nowe rezerwaty
Lubelskie lasy pod większą ochroną. Utworzono trzy nowe rezerwaty
Jak AI zmienia naszą rzeczywistość? Dragan i Dukaj na AI Summit 2025
Jak AI zmienia naszą rzeczywistość? Dragan i Dukaj na AI Summit 2025
Zbroją się na potęgę. Porównują się z Polską
Zbroją się na potęgę. Porównują się z Polską
Jak ludzie korzystają z ChatGPT? Przeanalizowano 1,5 mln rozmów
Jak ludzie korzystają z ChatGPT? Przeanalizowano 1,5 mln rozmów
Naukowcy są przekonani. Zaawansowane cywilizacje są mało prawdopodobne
Naukowcy są przekonani. Zaawansowane cywilizacje są mało prawdopodobne
Czterokrotny wzrost wstrząsów w rejonie superwulkanu. Są nowe dane
Czterokrotny wzrost wstrząsów w rejonie superwulkanu. Są nowe dane
Niepokojąca sytuacja kraju NATO. "Nie jesteśmy gotowi"
Niepokojąca sytuacja kraju NATO. "Nie jesteśmy gotowi"
Nowa strategia walki z groźnym grzybem. Wirus jako cel terapii
Nowa strategia walki z groźnym grzybem. Wirus jako cel terapii
Luftwaffe nad Polską. Pomaga odstraszać Rosję
Luftwaffe nad Polską. Pomaga odstraszać Rosję
Rosyjskie bombowce Tu-160. Manewry nad Morzem Barentsa to część Zapad 2025
Rosyjskie bombowce Tu-160. Manewry nad Morzem Barentsa to część Zapad 2025
Ma je polska armia. Są obecnie droższe niż F-35?
Ma je polska armia. Są obecnie droższe niż F-35?
AI zmieni rynek pracy i edukacji. Ekspert: trzeba rozwijać meta-umiejętności
AI zmieni rynek pracy i edukacji. Ekspert: trzeba rozwijać meta-umiejętności