Adobe rezygnuje z Flasha dla iPhone'a

Adobe rezygnuje z Flasha dla iPhone'a23.04.2010 16:33
Adobe rezygnuje z Flasha dla iPhone'a
Źródło zdjęć: © iPhoneBlog.pl

W reakcji na zmianę warunków korzystania z pakietu SDK iPhone'a firma Adobe zamierza zakończyć pracę nad kompilatorem Flasha pozwalającym pisać aplikacje dla smartfonów Apple'a

Mike Chambers - menedżer produktu odpowiedzialny za platformę Flash - jest przekonany, że Apple w przyszłości nie będzie dopuszczać aplikacji flashowych do AppStore, a nawet usunie ze sklepu te już istniejące.

Według przedstawionych dwa tygodnie temu warunków (na które muszą zgadzać się autorzy aplikacji podczas pobierania środowiska programistycznego dla czwartej wersji systemu operacyjnego iPhone'a) dozwolone jest tworzenie aplikacji tylko natywnie w językach Objective-C, C, C++ i JavaScript. Ponadto w kontrowersyjnym paragrafie 3.3.1 umowy czytamy: "Applications that link to Documented APIs through an intermediary translation or compatibility layer or tool are prohibited". Jest to de facto zakaz tworzenia aplikacji za pomocą kompilatorów wieloplatformowych.

288756127762823315
Źródło zdjęć: © (fot. Adobe)

Zdaniem wielu obserwatorów zapis ten oznacza wypowiedzenie wojny firmie Adobe, ponieważ ta ogłosiła wprowadzenie kompilatora krzyżowego do kodu bajtowego iPhone'a jako nową, istotną funkcję 50642. Flasha CS5. Zmiana warunków dotyczy także innych dostawców narzędzi programistycznych dla iPhone'a, takich jak Unity, Novell (MonoTouch) i Titanium (Appcelerator).

Obecnie w sklepie Apple'a znajduje się ponad 10. aplikacji napisanych we Flashu, które zostały skompilowane za pomocą narzędzia Adobe Packager for iPhone. Chambers wyjaśnił, że teraz musiałyby one być napisane od nowa i podkreślił, że prace nad Flashem CS5 cały czas prowadzono z uwzględnieniem warunków licencyjnych Apple'a. Dopiero obecne zmiany spowodowały problem.

Według Chambersa CS5 będzie mimo wszystko zawierać narzędzia programistyczne do tworzenia aplikacji dla iPhone'a i iPada, ale Adobe nie zamierza ich już rozwijać. Szanse swojej firmy w dziedzinie urządzeń przenośnych wiąże on z systemem Android koncernu Google. Obydwie firmy ściśle współpracują w celu zapewnienia obsługi odtwarzacza Flash Player 10.1 oraz działania środowiska Adobe Integrated Runtime (AIR) 2.0 w urządzeniach z Androidem. Podkreśla to też wpis w blogu Adobe'a autorstwa przedstawiciela Google'a, Andy'ego Rubina.

Lakoniczna odpowiedź na słowa Chambersa pojawiła się w jednym z artykułów w serwisie CNET. Przedstawicielka Apple'a Trudy Muller stwierdziła, że produkty jej firmy są zgodne z otwartymi standardami, podczas gdy Flash to narzędzie własnościowe i zamknięte: "Someone has it backwards - it is HTML5, CSS, Javascript and H.264 (all supported by the iPhone and iPad) that are open and standard, while Adobe's Flash is closed and proprietary".

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)