640 km na litrze benzyny i wyścig na torze Silverstone dzięki polskim drukarkom 3D

Technologia druku 3D pomaga budować lepsze pojazdy elektryczne oraz takie, które praktycznie nie zużywają paliwa. W tym temacie swoich sił próbuje polska firma spod Olsztyna - Zortrax.

640 km na litrze benzyny i wyścig na torze Silverstone dzięki polskim drukarkom 3D
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Zortrax nawiązał współpracę z zespołami studentów „KU e-Racing” z Kingston University w Londynie oraz „Iron Warriors” z Politechniki Łódzkiej pomagając im budować ekologiczne i wydajne pojazdy. Zespół „KU e-Racing” wykorzystał technologię druku 3D do zbudowania bolidu napędzanego silnikiem elektrycznym, który w ubiegły weekend zadebiutował w międzynarodowych zawodach Formula Student na słynnym torze Silverstone. „Iron Warriors” dzięki drukowi 3D przygotowali pojazd, który w tegorocznych zawodach Shell Eco Marathon osiągnął najlepszy wynik wśród polskich załóg.

Masa i wytrzymałość

Rozgrywany w Rotterdamie Shell Eco Marathon to zawody, w których rywalizują bolidy, będące w stanie przejechać jak najdalszy dystans na jednym litrze paliwa. Cel ten osiąga się zwykle budując jak najbardziej opływowe pojazdy o możliwie najmniejszej masie własnej. Studenci z Politechniki Łódzkiej osiągnęli ten efekt dzięki zastosowaniu druku 3D.

- Zbudowany przez nas bolid pokonuje obecnie 640 km na litrze paliwa. Wykonane na drukarce 3D koło zębate, będące elementem przenoszącym napęd, jest nie tylko wytrzymałe, ale również trzy razy lżejsze, niż gdybyśmy zrobili je z aluminium. W celu zmniejszenia masy niektóre części znoszące duże obciążenia zostały najpierw wydrukowane, a następnie pokryte włóknem węglowym. Daje to niesamowite efekty i na pewno zostanie przez nas wykorzystane w kolejnym pojeździe, którego celem będzie przejechanie 1000 km na litrze benzyny –. powiedział Szymon Madziara, jeden z członków zespołu „Iron Warriors”

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Elektrycznie na Silverstone

Formula Student to najbardziej rozpoznawalne zawody dla młodych inżynierów w Europie (organizuje je Instution of Mechanical Engineers). Łączą one rywalizację sportową z edukacją i są wspierane przez znanych i cenionych inżynierów –. w tym roku patronat nad imprezą objął Ross Brawn, znany z pracy dla wielu zespołów Formuły 1.

Zespół “KU e-Racing”. z Kingston University w Londynie przez dwa lata z rzędu zdobywał wyróżnienia za przygotowanie najlepszego samochodu elektrycznego na brytyjskie zawody. W tym roku drużyna podniosła sobie poprzeczkę – w nowym samochodzie pojawiły się niecodzienne rozwiązania techniczne, a sam bolid brał udział nie tylko w zawodach Formula Student w Wielkiej Brytanii ale będzie ściągał się również w innych europejskich imprezach tego cyklu. Bolid został po raz pierwszy zaprezentowany w ubiegły weekend na słynnym torze wyścigowym Silverstone.

Drukarka 3D udostępniona przez Zortrax posłużyła studentom z Wielkiej Brytanii do wydrukowania modelu bolidu, który następnie testowany był w tunelu aerodynamicznym. Pomogło to zbadać jak pojazd będzie radził sobie z oporem powietrza i pozwoliło drużynie określić, jak powinien wyglądać gotowy samochód, by miał jak najlepsze właściwości aerodynamiczne, a nadwozie zapewniało odpowiednią siłę docisku auta do podłoża. Nie jest to jednak jedyne zastosowanie jakie zespół z Kingstone University znalazł dla druku 3D. W celu obniżenia masy pojazdu oraz kosztów projektu w samochodzie zastosowano wiele części wydrukowanych na drukarce polskiego producenta. W bolidzie znalazły się m.in. wydrukowane w 3D pedały, obudowy do urządzeń telemetrycznych a nawet elementy kokpitu. Zastosowanie druku 3. pozwoliło umieścić w pojeździe części zaprojektowane specjalnie dla tej konstrukcji oraz takie, które są trudno dostępne.

Przyszłość motoryzacji

Zortrax dostarcza rozwiązań do druku 3D, które znajdują zastosowanie głównie w przemyśle i prototypowaniu, jednak coraz częściej z jego produktów korzystają również placówki edukacyjne, zwłaszcza uczelnie techniczne. Dlatego chętnie producent chętnie wspiera zespoły młodych inżynierów z Kingstone University w Londynie oraz Politechniki Łódzkiej w ich próbach zbudowania wydajnych i ekologicznych pojazdów. Widać też coraz większe zainteresowanie technologią druku 3. ze strony branży motoryzacyjnej, gdzie drukarki 3D znajdują wiele zastosowań – od przygotowywania modeli do testów w tunelach aerodynamicznych po produkcję prototypów części. Pozwala to zaoszczędzić ogromne kwoty przed wdrożeniem produkcji danego elementu samochodu.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)