15% inwestycji w białych plamach to 2G
3 sierpnia 2011 odbył się czat internetowy poświęcony inwestycjom operatorów w białych plamach. Na pytania uczestników dyskusji odpowiadali przedstawiciele operatorów, UKE oraz Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) - przedstawiamy ciekawsze z nich.
3 sierpnia 2011 odbył się czat internetowy poświęcony inwestycjom operatorów w białych plamach. Na pytania uczestników dyskusji odpowiadali przedstawiciele operatorów, UKE oraz Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIT). Przedstawiamy ciekawsze z nich.
Według UKE, pierwszych efektów inwestycji w białe plamy można się spodziewać w połowie 2012 roku. Wszystko dlatego, że proces ten trwa średnio od 12 do 18 miesięcy, a pierwsze decyzje inwestycyjne wydane zostały na przełomie maja i czerwca 2011.
Do pokrycia operatorzy mają w sumie 142 białe plamy w sieci 2G, gdzie w ogóle nie ma zasięgu żadnego operatora oraz około 600 lokalizacji w sieci 3G. Te drugie mają pozwolić na dostęp w takich miejscach do szerokopasmowego Internetu.
Przy wyborze odpowiednich miejsc na inwestycje operatorzy liczyć będą na pomoc samorządów, m.in. jeśli chodzi o poszukiwanie odpowiedniego miejsca na postawienie masztu. Jest to bardzo ważne, gdyż inwestycje te do tanich nie należą.
Pełna instalacja 2G to wydatek 675 tys. zł wraz z wieżą oraz 391,5 tys. bez wieży. W przypadku instalacji 3G koszty te to, odpowiednio, 625 oraz 362,5 tys. zł. Uwzględniają one również koszty związane z utrzymaniem infrastruktury.
15% sum przeznaczonych na inwestycje trafi na rozbudowę sieci 2G, natomiast pozostałe 85% na 3G - wynika z informacji przedstawionej przez przedstawiciela Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Przy takich kosztach wyraźnie widać, że sojusz T-Mobile oraz Orange, jeśli chodzi o budowę wspólnej sieci, może przynieść im ogromne korzyści. Dotyczyć one będą inwestycji w pasmach 900, 1800 oraz 2100 MHz i dotyczą technologii 2G, 3G oraz HSPA+ Dual Carrier. Nie dotyczą one sieci LTE, jednak przedstawiciel Orange nie wykluczył takiej możliwości w przyszłości.
Podczas czatu padło również kilka innych ciekawych pytań i odpowiedzi. Wśród nich mi.n. dotyczące traktowania użytkowników P4 w roamingu Polkomtela. Według przedstawiciela P4, klienci w roamingu krajowym traktowani są tak samo jak klienci sieci macierzystej.
Co więcej, na przeszkodzie we wspólnym wykorzystywaniu masztów trzech największych operatorów i P4 stoją dwie kwestie: biznesowa i techniczna. W tej pierwszej nie zawsze właściciel masztu chce go poddzierżawić, w tej drugiej - infrastruktura ta dopasowana jest do potrzeb operatora i nie ma fizycznie miejsca na przyjęcie potencjalnego najemcy.
To tylko niektóre z ciekawszych pytań i odpowiedzi, jakie padły podczas czatu. Pełna jego treść dostępna jest na stronie UKE pod tym adresem.