10 wad funkcji autopilot w samochodach Tesla

W samochodach Tesla znajduje się tryb autopilota, który - tak jak się spodziewacie - przejmuje kierowanie na siebie i powinien bezpieczne prowadzić do celu. Powinien, bo nie zawsze się tak dzieje. Po przeanalizowaniu sposobu funkcjonowania trybu jazdy automatycznej i wielu relacji właścicieli Tesli, zebraliśmy 10 ułomności, z jakimi należy się liczyć przy korzystaniu z autopilota.

Przede wszystkim należy pamiętać, że tak naprawdę urządzenie to jest bardzo rozbudowanym tempomatem, czyli wynalazkiem, który umożliwiał utrzymywanie stałej prędkości jazdy bez konieczności kontrolowania silnika pedałem przyspieszenia. Jego podzespoły, takie jak kamery i czujniki dostarczają procesorom o wiele więcej danych, niż w przypadku standardowego tempomatu, ale procesory nie zawsze potrafią sobie poradzić z tymi danymi i bywa, że nie nadążają z "wymyśleniem" odpowiedniej reakcji na sytuację na drodze.

Obraz

/ 12Nie każdy autopilot jest idealny - oto 10 wad autopilota w Teslach

Obraz
fot. youtube.com /Richard Middleton

W samochodach Tesla znajduje się tryb autopilota, który - tak jak się spodziewacie - przejmuje kierowanie na siebie i powinien bezpieczne prowadzić do celu. Powinien, bo nie zawsze się tak dzieje. Po przeanalizowaniu sposobu funkcjonowania trybu jazdy automatycznej i wielu relacji właścicieli Tesli, zebraliśmy 10 ułomności, z jakimi należy się liczyć przy korzystaniu z autopilota.

Przede wszystkim należy pamiętać, że tak naprawdę urządzenie to jest bardzo rozbudowanym tempomatem, czyli wynalazkiem, który umożliwiał utrzymywanie stałej prędkości jazdy bez konieczności kontrolowania silnika pedałem przyspieszenia. Jego podzespoły, takie jak kamery i czujniki dostarczają procesorom o wiele więcej danych, niż w przypadku standardowego tempomatu, ale procesory nie zawsze potrafią sobie poradzić z tymi danymi i bywa, że nie nadążają z "wymyśleniem" odpowiedniej reakcji na sytuację na drodze.

Klienci Tesli to najczęściej osoby zaznajomione z nowoczesnymi gadżetami i elektroniką, dlatego powinni być świadomi, że jeśli w teorii jakieś urządzenie ma wiele zastosowań, to najczęściej rzeczywistość boleśnie weryfikuje te umiejętności. Tak jak w wielu sytuacjach w motoryzacji, również tutaj zastosowanie znajduje zasada ograniczonego zaufania.

/ 12Autopilot Tesli nie widzi żółtych linii

Obraz
fot. Wikimedia Commons / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Linie wyznaczające pasy ruchu w naszym kraju są białe i właśnie taki są najlepiej widoczne dla kamer autopilota Tesli. Są jednak sytuacje, że tymczasowo (a np. w USA powszechnie), stosuje się linie żółte. W miastach na drogach wielopasmowych, Tesla ma inne punkty odniesienia, jak np. sąsiednie auta. Jednak w gorszej sytuacji jest kierowca, który w pobliżu nie ma innych samochodów. Tesla zasygnalizuje wtedy, że nie widzi linii i pojedzie na wprost.

/ 12Autopilot Tesli nie widzi sygnalizacji świetlnej

Obraz
Fot. Tesla

Jeśli używamy funkcji autopilota w ruchu miejskim, musimy pamiętać, że jeśli nie jedzie przed nami auto, którego kierowca zareaguje na zmianę świateł, to w przypadku braku naszej reakcji, Tesla przejedzie przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.

/ 12Tesla nie reaguje na linię zatrzymania przed znakiem STOP

Obraz
Fot. Tesla

Funkcja autopilot zupełnie nie przewiduje reakcji na obowiązek zatrzymania się przed skrzyżowaniem, czy też przed przejazdem kolejowym. Tutaj również należy uważać, jeśli przed Teslą nie jedzie żadne inne auto.

/ 12Autopilot nie widzi auta wjeżdżającego skosem na nasz pas ruchu

Obraz
fot. flickr / NRMA Motoring and Services / CC

O ile samochody jadące na wprost przed Teslą i obok niej są znakomicie widoczne, to już wjazd skosem na pas ruchu, którym jedzie Tesla, jest dla auta zbyt skomplikowany do przeanalizowania. Jeśli ktoś próbuje wjechać w lukę przed poprzedzającym Teslę autem, kierowca musi przerwać działanie autopilota zahamować.

/ 12Tesla w czasie jazdy z funkcją autopilot na skrzyżowaniu może pojechać za śledzonym autem

Obraz
fot. YouTube / Tesla Motors

Jeśli zatrzymamy się przed skrzyżowaniem, a kierowca przed nami uzna, że chce jechać w lewo lub w prawo, to Tesla pojedzie za nim. Jeśli chcemy jechać prosto, to musimy odpowiednio wcześniej zareagować naciskając hamulec lub zmieniając kierunek jazdy kierownicą.

/ 12Autopilot myśli znacznie dłużej niż kierowca

Obraz
Maurizio Pesce / CC

Tesla bardzo długo zwleka, jeśli w czasie jazdy w trybie autopilot dojedzie do poprzedzającego auta, chwile trwa zanim wejdzie w tryb śledzenia. Jeśli kierowca przed Teslą postanowi skręcić w lewo, to Autopilot może zadecydować, że należy pojechać za nim, lub też bardzo długo czekać, żeby jechać dalej. Przez kilkanaście sekund auto upewnia się, czy ma już wolny przejazd, kierowca natomiast na taki rozwój wydarzeń zareagowałby znacznie szybciej.

/ 12Autopilot śledzi tylko zdecydowane i wyraźne manewry

Obraz
Fot. WP

W trybie śledzenia, jeśli śledzone przez autopilota auto łagodnie zmieni pas, to Tesla dość długo zastanawia się co robić dalej i często uznaje, że ten ktoś pojechał w innym kierunku. Wtedy rozpoczyna się korygowanie trajektorii przez autopilota, który próbuje wracać na środek pasa, ale najczęściej wtedy nie nadąża zmieniać skrętu kół i zjeżdża na sąsiednie pasy, lub nie zauważa samochodów stojących tuż przed nią.

/ 12Autopilot nie współpracuje z nawigacją

Obraz

Zupełnie nie ma powiązania z nawigacją, nawet gdy ustawimy adres miejsca docelowego, i nawigacja informuje, żeby skręcić, autopilot nie zrobi nic.

10 / 12Autopilot jeździ wolniej, niż można

Obraz
fot. TheFriendlyFiend / CC

Kamery autopilota w Tesli widzą i analizują znaki drogowe wskazujące ograniczenia prędkości, jednak funkcja często jedzie nieco wolniej, niż można. Nie należy próbować przekraczać prędkości w czasie jazdy na autopilocie, bo wtedy Tesla nie nadąży z reakcjami.

11 / 12Autopilot jeździ zbyt blisko innych pojazdów

Obraz
fot. China TBS Limited

Dla przykładu, jeśli z dłuższej prostej wjeżdżamy w łagodne zakręty wyznaczone przez linie na ulicy, Tesla potrafi zbliżyć się niebezpiecznie blisko do pojazdu jadącego na pasie obok. Autopilot co prawda próbuje reagować i wrócić na środek pasa, ale czasem trwa to dość długo, bo nie bardzo wie, jak się zachować.

12 / 12Tesle to znakomite samochody, ale...

Obraz
Fot. Tesla

Funkcja autopilota świetnie sprawdza się w czasie wolnej jazdy np. w korku, kiedy nie ma ostrych zakrętów, sygnalizacji świetlnej, skrzyżowań, a pasy ruchu wyznaczają wyraźne białe linie. Ważne też, żeby dookoła Tesli były inne pojazdy, które dodatkowo nie zmieniają pasa ruchu. Jednak nawet wtedy, kiedy autopilot ma idealne warunki, zawsze należy kontrolować jego pracę, żeby zdążyć zareagować w przypadku niebezpieczeństwa.

Wybrane dla Ciebie
Tajemnicze sieci wokół Pokrowska. Będą stanowić problem na lata
Tajemnicze sieci wokół Pokrowska. Będą stanowić problem na lata
LeopardISS od pół roku na ISS. Polskie algorytmy AI przeszły próbę
LeopardISS od pół roku na ISS. Polskie algorytmy AI przeszły próbę
Ważny kontrakt dla polskiej firmy. Produkuje ona kluczowy element Patriota
Ważny kontrakt dla polskiej firmy. Produkuje ona kluczowy element Patriota
Japonia szykuje armię. Będą walczyć z potężnym problemem
Japonia szykuje armię. Będą walczyć z potężnym problemem
Nowy użytkownik F-35? USA mogą tym rozzłościć Izrael
Nowy użytkownik F-35? USA mogą tym rozzłościć Izrael
Są tylko dwa takie miejsca na świecie. Nie ma tam ograniczeń prędkości
Są tylko dwa takie miejsca na świecie. Nie ma tam ograniczeń prędkości
Militarne złoto Ukraińców. Rosjanie atakowali czym się da i nic
Militarne złoto Ukraińców. Rosjanie atakowali czym się da i nic
Nowa generacja pocisków. Rosja ogłosiła rozpoczęcie prac
Nowa generacja pocisków. Rosja ogłosiła rozpoczęcie prac
Planowali to kilka miesięcy. Ukraińcom w końcu się udało
Planowali to kilka miesięcy. Ukraińcom w końcu się udało
Starzejące się gwiazdy pożerają swoje planety. Zaskakujące dane z TESS
Starzejące się gwiazdy pożerają swoje planety. Zaskakujące dane z TESS
USA rozważają modernizację wszystkich M270. Chcą większego zasięgu
USA rozważają modernizację wszystkich M270. Chcą większego zasięgu
Rosja pręży muskuły. Nowe bombowce wchodzą do służby
Rosja pręży muskuły. Nowe bombowce wchodzą do służby