1,178 mld telefonów komórkowych w 2008 roku
Światowy rynek telefonów komórkowych odnotował wzrost sprzedaży na poziomie 4,9% względem 2007 roku. Czwarty kwartał 2008 roku miał najmniejszy wskaźnik wzrostu od 2001 roku - sprzedano o 10,5% mniej telefonów niż w porównywalnym okresie 2007 roku.
W 2008 roku sprzedano 1,178 miliarda telefonów. Prognozy dotyczące dwucyfrowego wzrostu w 2008 roku nie sprawdziły się. W czwartym kwartale 2008 roku Motorola odnotowała spadek na poziomie 54%, Sony Ericsson 24%, a Nokia 15% względem 4Q2007 i po raz pierwszy sprzedano mniej telefonów niż w trzecim kwartale. W 2009 roku spodziewać należy się zwiększonej kontroli kosztów przez producentów i osłabionej dynamiki wzrostu. Według danych Strategy Analytics, w 2009 roku rynek może zmniejszyć się o 9%, a powrotu do dodatniej dynamiki wzrostu spodziewać można się dopiero w 2010 roku.
Sprzedaż (mln sztuk) | 4Q07 | 2007 | 4Q08 | 2008 |
---|---|---|---|---|
Nokia | 133,5 | 437,1 | 113,1 | 468,4 |
Samsung | 46,3 | 161,1 | 52,8 | 196,6 |
LG | 23,7 | 80,5 | 25,7 | 100,8 |
Motorola | 40,9 | 159,0 | 19,0 | 99,9 |
Sony Ericsson | 30,8 | 103,4 | 24,2 | 96,6 |
Inni | 53,9 | 181,5 | 59,8 | 215,8 |
Razem | 329,1 | 1122,6 | 294,6 | 1178,1 |
Z największym sukcesem 2008 rok zakończyły koncerny Apple i Samsung. Według naszych szacunków, w całym 2008 roku Apple sprzedał 14,07 mln sztuk telefonów (w tym około 1,7 mln urządzeń pierwszej generacji w 1Q2008). W rekordowym 3Q2008 na rynek trafiło 6,899 mln iPhone'ów i przez chwilę Apple stał się drugim największym na świecie producentem smartfonów.
4Q2008 to pierwsza w historii strata Samsunga. Wynika ona ze zmniejszonego zainteresowania na kości pamięci i ekrany LCD. Dział telefonów komórkowych trzyma się jednak dobrze jak nigdy dotąd i w 4Q2008 roku koncern prawie dobił do upragnionych 18% rynku. Swój sukces Samsung zawdzięcza przede wszystkim dopracowanemu i atrakcyjnemu portfolio, a także poszerzeniu kanałów dystrybucji.
Procentowy udział w rynku | 4Q07 | 2007 | 4Q08 | 2008 |
---|---|---|---|---|
Nokia | 40,6% | 38,9% | 38,4% | 39,8% |
Samsung | 14,1% | 14,4% | 17,9% | 16,7% |
LG | 7,2% | 7,2% | 8,7% | 8,6% |
Motorola | 12,4% | 14,2% | 6,4% | 8,5% |
Sony Ericsson | 9,4% | 9,2% | 8,2% | 8,2% |
Inni | 16,4% | 16,2% | 20,3% | 18,3% |
Wzrost rok do roku | 12,3% | 12,0% | -10,5% | 4,9% |
Systematyczny wzrost i skrupulatna realizacja celów - tak w skrócie nazwać można wyniki koncernu LG. Choć ciężko tu mówić o dynamice jaką pokazał Samsung, to jednak zgodnie z planem koncern pokonał w 2008 roku barierę 100 mln sztuk sprzedanych telefonów, czego nie zdołały uczynić koncerny Motorola i Sony Ericsson. Dobrze rokuje szerokie portfolio telefonów z dotykowymi ekranami, na które trwa aktualnie moda.