1,178 mld telefonów komórkowych w 2008 roku

1,178 mld telefonów komórkowych w 2008 roku

1,178 mld telefonów komórkowych w 2008 roku
27.01.2009 11:44

Światowy rynek telefonów komórkowych odnotował wzrost sprzedaży na poziomie 4,9% względem 2007 roku. Czwarty kwartał 2008 roku miał najmniejszy wskaźnik wzrostu od 2001 roku - sprzedano o 10,5% mniej telefonów niż w porównywalnym okresie 2007 roku.

W 2008 roku sprzedano 1,178 miliarda telefonów. Prognozy dotyczące dwucyfrowego wzrostu w 2008 roku nie sprawdziły się. W czwartym kwartale 2008 roku Motorola odnotowała spadek na poziomie 54%, Sony Ericsson 24%, a Nokia 15% względem 4Q2007 i po raz pierwszy sprzedano mniej telefonów niż w trzecim kwartale. W 2009 roku spodziewać należy się zwiększonej kontroli kosztów przez producentów i osłabionej dynamiki wzrostu. Według danych Strategy Analytics, w 2009 roku rynek może zmniejszyć się o 9%, a powrotu do dodatniej dynamiki wzrostu spodziewać można się dopiero w 2010 roku.

Sprzedaż (mln sztuk) 4Q07 2007 4Q08 2008
Nokia 133,5 437,1 113,1 468,4
Samsung 46,3 161,1 52,8 196,6
LG 23,7 80,5 25,7 100,8
Motorola 40,9 159,0 19,0 99,9
Sony Ericsson 30,8 103,4 24,2 96,6
Inni 53,9 181,5 59,8 215,8
Razem 329,1 1122,6 294,6 1178,1

Z największym sukcesem 2008 rok zakończyły koncerny Apple i Samsung. Według naszych szacunków, w całym 2008 roku Apple sprzedał 14,07 mln sztuk telefonów (w tym około 1,7 mln urządzeń pierwszej generacji w 1Q2008). W rekordowym 3Q2008 na rynek trafiło 6,899 mln iPhone'ów i przez chwilę Apple stał się drugim największym na świecie producentem smartfonów.

4Q2008 to pierwsza w historii strata Samsunga. Wynika ona ze zmniejszonego zainteresowania na kości pamięci i ekrany LCD. Dział telefonów komórkowych trzyma się jednak dobrze jak nigdy dotąd i w 4Q2008 roku koncern prawie dobił do upragnionych 18% rynku. Swój sukces Samsung zawdzięcza przede wszystkim dopracowanemu i atrakcyjnemu portfolio, a także poszerzeniu kanałów dystrybucji.

Procentowy udział w rynku 4Q07 2007 4Q08 2008
Nokia 40,6% 38,9% 38,4% 39,8%
Samsung 14,1% 14,4% 17,9% 16,7%
LG 7,2% 7,2% 8,7% 8,6%
Motorola 12,4% 14,2% 6,4% 8,5%
Sony Ericsson 9,4% 9,2% 8,2% 8,2%
Inni 16,4% 16,2% 20,3% 18,3%
Wzrost rok do roku 12,3% 12,0% -10,5% 4,9%

Systematyczny wzrost i skrupulatna realizacja celów - tak w skrócie nazwać można wyniki koncernu LG. Choć ciężko tu mówić o dynamice jaką pokazał Samsung, to jednak zgodnie z planem koncern pokonał w 2008 roku barierę 100 mln sztuk sprzedanych telefonów, czego nie zdołały uczynić koncerny Motorola i Sony Ericsson. Dobrze rokuje szerokie portfolio telefonów z dotykowymi ekranami, na które trwa aktualnie moda.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)