Żelowa substancja z Księżyca. Naukowcy wiedzą, czym jest

Żelowa substancja z Księżyca. Naukowcy wiedzą, czym jest
Źródło zdjęć: © NASA
Karolina Modzelewska
08.07.2020 12:03, aktualizacja: 09.07.2020 10:26

Naukowcy w końcu zidentyfikowali "żelową" substancję, którą chiński łazik Yutu-2 odkrył w małym kraterze uderzeniowym na Księżycu w zeszłym roku. Pomogły w tym dokładne analizy i porównania z próbkami pobranymi w trakcie misji Apollo.

Przeprowadzone badania pozwoliły ustalić, że nietypowa substancja najprawdopodobniej powstała po uderzeniu meteorytu, przyjmując postać ciemnozielonej, błyszczącej masy. Natrafił na nią chiński łazik podczas eksploracji krateru Von Kármán pod koniec lipca 2019 roku.

Tajemnicza substancja z Księżyca

Pierwszy opis substancji pojawił się na chińskim blogu naukowym Our Space. Została ona przedstawiona jako "żelowa", co wydawało się dość niezwykłe, jak na warunki panujące na Księżycu. Dopiero później opublikowano zdjęcia, na których widać było błyszczącą, ciemnozieloną substancję. Dzięki nim naukowcy ustalili, że materiał jest stopiony, a nie galaretowaty.

Bardziej szczegółowa analiza zdjęć, wykonanych za pomocą kamery panoramicznej Yutu-2 potwierdziła tą hipotezę. W szczególności obrazy z VNIS pozwoliły Sheng Gou z Chińskiej Akademii Nauk i jego współpracownikom określić skład chemiczny substancji.

Księżycowe skały

Badacze ustalili, że regolit tworzący skałę składa się głównie z plagioklazu, ma ciemnozielony kolor i mierzy około 52 na 16 centymetrów. Jest bardzo podobny do dwóch próbek pobranych podczas misji Apollo 15 i 17 – Próbki Księżycowej 15466 i Próbki Księżycowej 70019.

Obie próbki pobrane z kraterów uderzeniowych, są klasyfikowane jako brekcja – rodzaj skały okruchowej złożonej z mniejszych kawałków, połączonych drobnym materiałem.

Naukowcy doszli do wniosku, że substancja prawdopodobnie powstała podczas uderzenia meteorytu. Gdy meteoryt uderzył, stopił część regolitu, który zmieszał się z niestopionymi resztkami skały, tworząc brekcję. Jednak niekoniecznie miało to miejsce w kraterze, w którym znaleziono materiał.