Zaskakujący poziom tlenu na Marsie. Naukowcy oszołomieni odkryciem

Zaskakujący poziom tlenu na Marsie. Naukowcy oszołomieni odkryciem

Zaskakujący poziom tlenu na Marsie. Naukowcy oszołomieni odkryciem
Źródło zdjęć: © iStock.com
13.11.2019 10:10, aktualizacja: 13.11.2019 14:17

Naukowcy NASA zaobserwowali dziwne odczyty dotyczące zmian poziomu tlenu na Marsie. Do odkrycia doszło dzięki łazikowi Curiosity, który przeprowadził sezonowe pomiary poziomu gazów w kraterze Gale.

Naukowcy NASA przyznają, że pierwszy raz widzą odczyty tego typu i nie są w stanie powiedzieć, co wywołało fluktuację (niedające się przewidzieć odchylenie) poziomu tlenu.

- Po raz pierwszy to zobaczyliśmy, to było po prostu oszałamiające - powiedział Sushil Atreya, profesor klimatu i nauk o kosmosie na University of Michigan w Ann Arbor.

Naukowcy wciąż nie rozwiązali zagadki metanu na Czerwonej Planecie, a tymczasem Mars przygotował kolejną tajemnicę. Poziom tlenu na planecie zdaje się wzrastać i opadać w sposób przypadkowy, czego nie pojmują badacze. Gazy odkryte na planecie - azot i argon - zachowują się w sposób przewidywalny przez cały rok.

Naukowcy byli przekonani, że poziom tlenu będzie zachowywał się z podobną stabilnością, ale ogromnym zaskoczeniem było, że ilość gazu w atmosferze rośnie wiosną i latem. Odkrycie sugeruje, że tlen jest wytwarzany a następnie usuwany z powietrza.

Naukowcy byli tym faktem na tyle zaskoczeni, że nie wierzyli początkowo w poprawność działania przyrządów pomiarowych. Po dokładnym ich sprawdzeniu okazało się się, że nie ma mowy o błędzie pomiarowym.

- Staramy się to wyjaśnić - powiedziała Melissa Trainer, planetolog z NASA Goddard Space Flight Center w Greenbelt, Maryland, która kierowała badaniami. - Musi być jakieś źródło chemiczne wytwarzające tlen i pochłaniacz, których nie możemy jeszcze wyjaśnić.

Naukowcy spekulują, że podobieństwo między tajemnicą marsjańskiego metanu i marsjańskiego tlenu może być czymś więcej niż tylko przypadkiem. Możliwe, że obie mają tę samą, jeszcze niezidentyfikowaną przyczynę.