Zadziwiająca broń. "Jantar" - rosyjski statek badawczy, który wyłączy ci internet
Czy statek do badań hydrograficznych może sparaliżować globalną łączność? Od 2015 roku rosyjski "Jantar", będący oficjalnie jednostką badawczą, wykonuje zadania w miejscach kluczowych dla międzykontynentalnej transmisji danych. Czego szuka na dnie oceanów?
Lokalizacja przewodów telekomunikacyjnych nie jest tajemnicą. Wraz z kolejnymi rejsami "Jantara" pojawiają się spekulacje, że statek może zatrzymywać się nad nimi, by zainstalować w pobliżu aparaturę, pozwalającą na przechwytywanie przesyłanych danych lub – w razie potrzeby – zniszczenie kabli.
"Jantar" to duża jednostka o długości 108 metrów i wyporności przekraczającej 5700 ton. Oficjalnie jej zadaniem są badania hydrograficzne. Nieoficjalnie – zróżnicowane misje szpiegowskie, gdzie zadania związane z podmorskimi kablami stanowią zaledwie wycinek możliwości rosyjskiego statku.
Czego szuka statek hydrograficzny?
Statek "Jantar" był widziany m.in. w miejscach katastrof rosyjskich samolotów. Rosja wysłała go także z misja ratunkową na poszukiwania zaginionego, argentyńskiego okrętu podwodnego ARA "San Juan".
Jedną z bardziej tajemniczych misji "Jantara" był rejs w okolicach francuskiego portu Cherbourg. Rosyjski statek pojawił się tam na krótko przed rozpoczęciem prób najnowszego francuskiego okrętu podwodnego "Suffren".
"Jantar" poluje na okręt podwodny
Zdaniem ekspertów "Jantar" mógł zostawić podwodną aparaturę, której zadaniem było zarejestrowanie akustycznej sygnatury francuskiej jednostki, pozwalającej w przyszłości na wykrycie i zidentyfikowanie jej na podstawie wydawanych podczas poruszania się pod wodą dźwięków.
W sierpniu 2021 roku Jantar pojawił się także w pobliżu wybrzeży Irlandii, która wysłała okręty wojenne w celu nadzorowania działań Rosjan. Jednym z możliwych celów statku była natowska infrastruktura, ułatwiająca wykrywanie okrętów podwodnych.
Rosyjski statek badawczy "Jantar" - to warto wiedzieć
- "Jantar" jest pierwszą z serii trzech jednostek swojego typu. Budowa rozpoczęła się w 2010 roku. Dwa lata później statek został zwodowany, a w 2015 roku rozpoczął służbę. Okręt ma długość 108 metrów i wypiera ponad 5700 ton.
- Statek stanowi bazę dla specjalistycznych, podwodnych pojazdów AS-37 "Ruś" projektu 16810 i jego wersji rozwojowej "Konsul". Choć konstrukcje te zostały opracowane jeszcze w czasie Zimnej Wojny, pozwalają na załogowe misje na głębokości nawet 6 tys. metrów.
- Po zbudowaniu "Jantara" Rosja kontynuuje budowę statków tego typu. Obecnie trwa budowa dwóch jednostek o nazwie "Ałmaz" i "Burliliczew".