Woda znika na powierzchni tego asfaltu! Jak to możliwe?

Woda znika na powierzchni tego asfaltu! Jak to możliwe?

Woda znika na powierzchni tego asfaltu! Jak to możliwe?
Źródło zdjęć: © YouTube / Tarmac
28.09.2015 16:51, aktualizacja: 29.09.2015 08:55

W sieci ogromną popularność zdobywa filmik, na którym betoniarka wylewa ogromną ilość wody na asfalt. I nie jest to ten sam asfalt, który doskonale znamy z naszych osiedlowych dróg czy centrów miast, bo asfalt jamisty. Charakteryzuje się on tym, że przepuszcza wodę. Dzięki temu nieprzerwanie można go oblewać wodą, a w efekcie nie pozostanie na nim ani jedna kropla. Jak to jest możliwe? Spieszymy z odpowiedzią.

Asfalt jamisty, jak sama nazwa wskazuje, posiada wiele szczelin (jam, porów) – aż 15 procent jego objętości stanowią puste przestrzenie. Jest to niemal identyczna konstrukcja, co betonu jamistego. Dziury są efektem niskiej zawartości lub kompletnego braku piasku - asfalt jest mieszany z gruboziarnistym kruszywem. Taka struktura umożliwia swobodny przepływ wody albo powietrza przez wnętrze materiału. Dzięki swoim wodoprzepuszczalnym właściwościom, znajduje on zastosowanie w budowie nawierzchni dróg, parkingów, chodników itp. Przez jego strukturę woda deszczowa przenika do gruntu –. dzięki temu nie ma potrzeby konstruowania kanalizacji burzowej.

Materiał taki mógłby znaleźć zastosowanie na terenach, które są silnie zagrożone gwałtownymi i długotrwałymi opadami deszczu czy na terenach powodziowych i zalewowych. Dokładnie materiał, który widać na filmie to dzieło firmy Lafarge Tarmac o nazwie TopMix.

Dzięki porowatej strukturze, asfalt jamisty jest w stanie wytrzymać silne mrozy. Dzieje się tak, ponieważ zamarzająca i powiększająca swoją objętość woda wypełnia puste miejsca i nie niszczy materiału. O uszkodzenia można się martwić dopiero wtedy, gdy poziom wody przekroczy wewnątrz asfaltu 9. procent. Mówi się, że wyjątkowo mało prawdopodobna jest obecność takiej ilości w strukturze, jednak biorąc pod uwagę zapychanie się porów czy podniesienie wód gruntowych, mogą wystąpić uszkodzenia. Aby zapobiec takim incydentom montuje się w podstawie materiału perforowane rury PCV lub używa się drobnego kruszywa o grubości ok 20 cm pod płytą. Oba sposoby pomagają w odprowadzeniu wody.

Obraz
© (fot. Dyckerhoff Polska)

Największą wadą zastosowania takiego asfaltu jest niebezpieczeństwo związane z przneiknięciem do gruntu substancji szkodliwych i niebezpiecznych. Nie należy umieszczać takiego materiału na powierzchniach glinianych i innych lepkich strukturach – te mogą doprowadzić do zatkania się porów.

_ SŁK - wirtualna Polska / Tarmac / Tech Insider / Wikimedia Commons _

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (65)