Wisła. Most pontonowy w Warszawie ma pomóc w naprawie awarii kolektora ściekowego
Warszawa cały czas zmaga się ze skutkami awarii rury i ściekami spływającymi do Wisły. Nieczystości mają popłynąć do oczyszczalni "Czajka" rurą położoną na moście pontonowym. Rząd chce, aby zbudowało go wojsko. Tego typu mosty stosuje się od dawna.
Mosty pontonowe, jak sama nazwa wskazuje, kładzione są na specjalnych pontonach lub barkach i łodziach, unoszących się na wodzie. W przeciwieństwie do mostów stałych, nie stoją na palach lub filarach wbitych w dno rzeki. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość szybkiego rozłożenia konstrukcji w dowolnym miejscu. Wykorzystuje je np. wojsko do budowania tymczasowych przepraw dla pojazdów i oddziałów.
Most pontonowy. Kiedy się go stawia?
Mosty pontonowe stawia się też w celach cywilnych. W Warszawie, na wysokości dzielnic Wilanów i Wawer, most pontonowy ustawiono na potrzeby budowy stałego Mostu Południowego. Służy on jako droga techniczna. Most pontonowy musiał być zdemontowany w maju 2019, gdy Wisłą szła fala powodziowa. Natomiast w sierpniu most pontonowy został unieruchomiony przez suszę – osiadł na dnie.
We Wrocławiu do 2003 wojsko co roku rozkładano most pontonowy w okolicach 1 listopada, aby ułatwić dojazd na cmentarz. Przeprawa odciążała mocno zakorkowane w tym okresie mosty Trzebnicki i Osobowicki. Używany we Wrocławiu sprzęt to most pontonowy typu PP-64 Wstęga - data produkcji - 1965 r.. Pomimo "sędziwego wieku", bo aż 55 lat, nadal jest głównym tego typu mostem wykorzystywanym przez Wojsko Polskie.
To prawdopodobnie właśnie Wstęga zostanie rozłożona w Warszawie. Most składa się z maksymalnie 96 pontonów, ustawianych na rzece przy pomocy łodzi KH-200. Most PP-64 Wstęga ma nośność 40 ton, można ją zwiększyć dwukrotnie jeśli połączy się po dwa pontony. Rozłożenie pełnej konstrukcji trwa kilka godzin i wymaga zaangażowania ok. 130 żołnierzy.
Most w Ostrowie Lednickim na 1050. rocznicę Chrztu Polski
Słynny most Syrena
W Warszawie przez lata funkcjonował tymczasowy, saperski most przez Wisłę, który nosił nazwę mostu Syreny. Często był błędnie nazywany mostem pontonowym, choć w praktyce był oparty nie na łodziach czy barkach, a na stalowych palach wbitych w dno rzeki.
Most został zbudowany w 3 miesiące przez kolejową i drogową jednostkę wojskową, został otwarty w 1985 roku. Miał służyć tylko jako tymczasowa przeprawa na czas remontu mostu Poniatowskiego. Gdy prace dobiegły końca, postanowiono go pozostawić na czas remontu innego mostu – Śląsko-Dąbrowskiego. Po zakończeniu także tego remontu okazało się, że ruch samochodowy w Warszawie wzrósł na tyle, że postanowiono go pozostawić. Tymczasowy most Syreny stał na Wiśle do 2000 roku, gdy został zastąpiony przez Most Świętokrzyski.
Most pontonowy w Gdańsku Sobieszewie
W Gdańsku w dzielnicy Wyspa Sobieszewska przez wiele lat funkcjonował most pontonowy na Martwej Wiśle. Miał 150 metrów długości i składał się z dwóch części: stałej i ruchomej. Most otwierał się, aby umożliwić żeglugę. Ze względu na stosunkowo małą nośność (30 ton) podczas przejazdu przez most autobusów wszyscy pasażerowie, którzy nie mieli miejsc siedzących, musieli wyjść i przejść przez niego na piechotę. Autobus czekał na nich po drugiej stronie. Most Sobieszewski został zastąpiony w 2018 nowym mostem zwodzonym.
Na ratunek Wiśle
Nowy most Pontonowy ma zostać ułożony na Wiśle w północnej części Warszawy. Posłuży jako podstawa do położenie rurociągu, który odprowadzi ścieki z lewej strony Warszawy do oczyszczalni ścieków "Czajka", po prawej stronie. Teraz ścieki trafiają bezpośrednio do Wisły.