Wielkie odkrycie Polaka. Jako pierwszy zaobserwował radioaktywne cząsteczki w kosmosie

Wielkie odkrycie Polaka. Jako pierwszy zaobserwował radioaktywne cząsteczki w kosmosie

Źródło zdjęć: © ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), T. Kamiński; Gemini, NOAO/AURA/NSF; NRAO/AUI/NSF, B. Saxton
Arkadiusz Stando
31.07.2018 11:56, aktualizacja: 01.08.2018 09:23

Korzystając z instrumentów ALMA i NOEMA, zespół naukowców kierowany przez Tomasza Kamińskiego, po raz pierwszy wykrył radioaktywne cząsteczki poza Układem Słonecznym. O jego odkryciu poinformowało Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO).

Tomasz Kamiński pracujący w Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics na Uniwersytecie Cambridge w USA prowadził badania nad wykryciem radioaktywnych cząsteczek w kosmosie. W składzie jego międzynarodowego zespołu znalazł się jeszcze jeden Polak, Romuald Tylenda z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN.

Zespół naukowców odkrył źródło radioaktywnego izotopu aluminium-26. Wykryto go pośród materii otaczającej CK Vulpeculae, pozostałości po wielkiej kolizji sprzed kilkuset lat. W przestrzeni kosmicznej znajdował się w molekułach monofluorku aluminium-26.

"Obserwujemy wnętrzności gwiazdy rozerwane trzy wieki temu w wyniku kolizji. Pierwsze obserwacje tego izotopu w obiekcie typu gwiazdowego są ważne w szerszym kontekście chemicznej ewolucji galaktycznej. Po raz pierwszy w sposób bezpośredni zidentyfikowano aktywnego producenta radioaktywnego nuklidu aluminium-26" tłumaczy Tomasz Kamiński dla PAP.

"Wykrycie cząsteczek zawierających aluminium-26 było możliwe dzięki obserwacjom na falach o długości milimetrowej, w których cząsteczki te mają swoje charakterystyczne „odciski palców” (linie widmowe)" - czytamy na PAP Nauka w Polsce.

Aluminium-26 jest izotopem, i nie występuje na Ziemi, więc naukowcom trudno było rozpoznać czym były zaobserwowane cząsteczki. Analizę oparto na laboratoryjnych pomiarach znanej nam stabilnej wersji monofluorku aluminium, zawierającego cząsteczki aluminium-27.

Obserwacje przeprowadzono za pomocą sieci radioteleskopów Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) oraz Northern Extended Millimeter Array (NOEMA). Dzięki nim udało się ustalić konkretne źródło aluminium-26. Już wcześniej teoretycznie było wiadomo, że gdzieś istnieją, poprzez obserwację promieniowania gamma. Ustalono wówczas, że aluminium-26 zajmuje około dwóch mas Słońca, w całej Drodze Mlecznej.