Wejdź do czarnej dziury. Wszystko dzięki filmowi stworzonemu przez badaczy

Wejdź do czarnej dziury. Wszystko dzięki filmowi stworzonemu przez badaczy

Wejdź do czarnej dziury. Wszystko dzięki filmowi stworzonemu przez badaczy
Źródło zdjęć: © flickr.com | NASA Goddard Space Flight Center
Grzegorz Burtan
05.12.2018 12:45, aktualizacja: 09.12.2018 10:48

"Kiedy spoglądasz w otchłań, ona również patrzy na ciebie", mawiał Fryderyk Nietzsche. Teraz będzie można dosłownie w nią spojrzeć. Zespół naukowców stworzył film w VR, który pozwala widzowi zajrzeć w głąb czarnej dziury.

Sagittarius A to supermasywna czarna dziura znajdująca się w środku Drogi Mlecznej. Według badań, jej moc grawitacyjna jest gwarantem istnienia naszej galaktyki. Sagittarius A znajduje się w odległości 25 tysięcy lat świetlnych od Ziemi. Chociaż obecne urządzenie pomiarowe pozwalają na zbadanie, jak dokładnie wygląda, to jednak nie udało się jej jeszcze zobaczyć.

Holendersko-niemiecki zespół badaczy z Uniwersytetu Radboud oraz Uniwersytetu Goethego badali za to przestrzeń wokół Sagittarius A. Dzięki zdobytym danym i przeprowadzonym pomiarom udało się przygotować film sferyczny, do oglądania w technologii VR i 360 stopniach.

- Nasza symulacja to jeden z najbardziej realistycznych widoków bezpośredniego otoczenia Sgr A i pomoże nam dowiedzieć się więcej o tym, jak zachowują się czarne dziury. Podróż do czarnej dziury jest niemożliwa, więc takie wciągające wizualizacje mogą nam pomóc lepiej zrozumieć siły tam panujące – powiedział Jordy Davelaar z Uniwersytetu Radboud, cytowany przez Dziennik Naukowy.

W samym środku filmu pojawia się czarna sfera otoczona kolorowymi smugami. To Sagittarius A. Jej środka jednak nigdy nie zobaczymy. Jest tak "gęsta" i ma tak ogromną siłę grawitacji, że cząsteczki światła, fotony, nie mogą osiągnąć prędkości ucieczki.

- Światło, które widać, pochodzi z materii znikającej w czarnej dziurze w sposób podobny do wiru. Ekstremalne warunki powodują, że staje się ona plazmą i zaczyna świecić – tłumaczył Davelaar.

Na filmie widać powoli pojawiające się czerwono-pomarańczowe smugi. W ich środku znajduje się czarna sfera – to Sagittarius A. Jest to obiekt tak gęsty i tak intensywny grawitacyjnie, że fotony nie mogą osiągnąć prędkości ucieczki, dlatego tak naprawdę nigdy nie zobaczymy czarnej dziury.

Przestrzeń wokół jest przykładem jednego z najbardziej ekstremalnych środowisk we Wszechświecie. Czerwono-pomarańczowe smugi wirujące z olbrzymimi prędkościami to pył i gaz.

W artykule opublikowanym w czasopiśmie "Computational Astrophysics and Cosmology" opisano proces powstawania filmu.