W 2025 codziennie będziemy rozmawiać ze sztuczną inteligencją
Sztuczna inteligencja w natarciu. 97 proc największych międzynarodowych firm chce do 2025 mieć rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji – wynika z raportu Global Industry Vision.
oprac. Bolesław Breczko
14.08.2019 10:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Twórcy raportu przygotowali listę 10 najważniejszych obszarów technologicznych, w których sztuczna inteligencja odeegra największą rolę i znacząco wpłynie na zmianę stylu życia, przemysłu i biznesu.
- Życie z botami. Stopień rozpowszechnienia robotów domowych na świecie do 2025 roku osiągnie aż 14%. W ciągu 3 lat, średnio aż 10 robotów będzie na wyposażeniu jednego domu spokojnej startości w krajach grupy G8. Przewidywania te oparte są na dynamicznym rozwoju inżynierii materiałowej oraz równolegle – coraz większym zaawansowaniu systemów sztucznej inteligencji.
- Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość. Równoległy rozwój sieci 5G, technologii VR/AR oraz uczenia maszynowego otworzy nowe perspektywy – zarówno w sferze biznesowej, jak i kulturowej. Około 337 milionów ludzi oraz 10% firm na całym świecie będzie wykorzystywało rozwiązania oparte na wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.
- Bez wyszukiwarek. Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji w urządzeniach konsumenckich, zwiększy możliwości automatycznego wyszukiwania informacji, bez wysiłku i zaangażowania użytkowników. Autorzy raportu przewidują, że do 2025 roku aż 90% właścicieli urządzeń będzie korzystać z funkcji inteligentnych asystentów.
- Ulice szyte na miarę. Inteligentne systemy transportowe połączą urządzenia mobilne użytkowników, ich pojazdy oraz infrastrukturę, wpływając m.in. na wzrost płynności ruchu drogowego i szybką reakcję awaryjną. Według raportu GIV w ciągu najbliższych lat,aż 15% pojazdów będzie wyposażonych w technologię łączności Cellular Vehicle-to-Everything.
- Współpraca z robotami. Po przekształceniu gałęzi przemysłu, inteligentna automatyzacja – dla podniesienia bezpieczeństwa i wydajności pracy – podejmie ryzykowne, powtarzalne i precyzyjne zadania. Według danych z raportu na każde 10 000 pracowników przypadać będą 103 roboty przemysłowe.
- Rozszerzona kreatywność. Chmura AI obniży koszty i barierę wejścia w wielu obszarach, m. in. badań naukowych, wdrażania innowacji, a także promocji sztuki, otwierając nieograniczone możliwości rozwoju twórczego potencjału. GIV przewiduje, że do 2025 roku aż 97% dużych firm wdroży rozwiązania oparte sztucznej inteligencji.
- Niezakłócona komunikacja. Sztuczna inteligencja i systemy analityczne Big Data pozwolą na prowadzenie swobodnej komunikacji pomiędzy firmami i klientami oraz wyeliminują problem bariery językowej. Dokładność, zrozumienie i zaufanie będą stanowić podstawę komunikacji jutra. Raport GIV przewiduje, że do 2025 roku firmy zaczną w pełni wykorzystywać aż 86% danych, które generują.
- Gospodarka symbiotyczna. Firmy na całym świecie już teraz wdrażają cyfrowe technologie i inteligentne aplikacje na wewnętrznych platformach dostępu. Współpraca w takim systemie pozwala na sprawne dzielenie się zasobami, wzmacnia globalne ekosystemy i podnosi produktywność. Z raportu GIV wynika, że do 2025 roku aż 85% aplikacji biznesowych będzie opierać się na rozwiązaniach w chmurze.
- Szybki rozwój 5G. 5G już istnieje i rozwija się dynamiczniej niż poprzednie generacja sieci. Już teraz można obserwować ogromny potencjał 5G do wykorzystania zarówno przez odbiorców indywidualnych, jak i biznes. Analitycy w raporcie GIV przewidują, że wkrótce aż 58% populacji na całym świecie będzie mieć dostęp do sieci 5G.
- Globalne zarządzanie cyfrowe. Ze względu na ilość przetwarzanych danych na całym świecie rozwój technologii cyfrowej musi opierać się o wspólne, międzynarodowe standardy przechowywania i korzystania z Big Data. GIV przewiduje, że roczny wolumen danych globalnych osiągnie 180 ZB (1 ZB = 1 bilion GB).
Raport Global Industry Vision 2025 został przygotowany przez eskpertów Huawei na podstawie badań rynku, historycznych danych, zapotrzebowania przedsiębiorców oraz oczekiwań konsumentów.