UOKiK bierze na tapet fotowoltaikę. Telemarketerom też może się oberwać
Prezes UOKiK przystąpił do działań mających na celu sprawdzenie licznych skarg na branżę fotowoltaiczną. Postawiono już zarzuty spółkom FG Energy oraz Krajowy Projekt Energetyczny. Toczy się także 10 postępowań wyjaśniających m.in. wobec Euro CallCenter.
W ubiegłym roku do UOKiK trafiło ponad 120 skarg związanych z fotowoltaiką. Najczęściej dotyczyły obciążania klientów wysokimi kosztami przy odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz braku w umowie terminu jej wykonania lub niewywiązywania się z niego.
– Przedsiębiorcy z branży fotowoltaiki – tak jak z każdej innej – muszą szanować prawa konsumenta, w tym prawo do rzetelnej informacji, możliwości odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa czy reklamacji z tytułu rękojmi. Niepokoją nas zgłaszane nieprawidłowości, dlatego starannie monitorujemy rynek – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Konsumenci zgłaszali również możliwość wprowadzenia w błąd co do ostatecznych kosztów wykonania instalacji oraz stosowania postanowień naruszający zasady współżycia społecznego. Dużym problemem jest również natrętny marketing telefoniczny przy użyciu botów.
– Obecnie prowadzimy także 10 postępowań wyjaśniających wobec firm z tego sektora. Dwóm spółkom postawiłem zarzuty, większość z nich dotyczy utrudniania odstąpienia od umowy i związanych z tym kosztów. Za każdą praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i za każde niedozwolone postanowienie umowne przedsiębiorcom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu – wskazuje Chróstny.
Przykładowe zarzuty wobec dwóch spółek – FG Energy i Krajowego Projektu Energetycznego – dotyczą takich problemów, jak:
- Koszty odstąpienia od umowy
- Utrudnianie odstąpienia od umowy
- Wątpliwości wokół "darmowego" audytu
- Brak ważnych informacji
- Nieuprawnione powoływanie się na instytucje rządowe
Prezes UOKiK przygląda się też działalności 10 innych firm zajmujących się fotowoltaiką, wśród których znalazło się Euro Call Center zajmujące się natrętnym telemarketingiem. Prezes UOKiK zawiadomił Prokuraturę i Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o tym, że w firmie może dochodzić do niedopuszczalnego przetwarzania danych osobowych konsumentów. Niektóre działania już zakończyły się z korzyścią dla klientów.