UOKiK: 51,5 tys. porad telekomunikacyjnych w 2012 r.
W 2012 roku rzecznicy konsumentów udzielili ponad 444 tysięcy porad. Prawie 51,5 tys. dotyczyło usług telekomunikacyjnych.
28.08.2013 11:00
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Natomiast, w przypadku problemów indywidualnych można liczyć na pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. W kraju działa 371 miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, którzy udzielają bezpłatnych porad i informacji na temat przysługujących klientom praw.
Najczęstszą formą działania rzeczników jest udzielanie porad prawnych. W ubiegłym roku z tego rodzaju pomocy konsumenci skorzystali 444391 razy (w 2011 r. - 413832, a w 2010 r. - 416323). Gdy porady nie wystarczają do rozwiązania problemu, rzecznicy interweniują u przedsiębiorcy np. poprzez wezwanie do udzielenia wyjaśnień, przeprowadzenie mediacji lub pouczenie. W ubiegłym roku rzecznicy interweniowali u przedsiębiorców w 54891 przypadkach (w 2011 r. - 51540, a w 2010 r. - 60191). Rzecznicy pomagają też konsumentom, którzy decydują się bronić swoich interesów przed sądem. Mogą przygotować pozew albo wystąpić z powództwem w postępowaniu indywidualnym lub grupowym. W roku 2012 przygotowali 4407 pozwów i powództw w sprawach indywidualnych (w 2011 r. - 4078, a w 2010 r. - 3683).
Podobnie jak w latach poprzednich, bardzo dużo skarg dotyczyło usług telekomunikacyjnych - 51487 porad i 8973 wystąpienia. (porady w delegaturach: Gdańsk - 6344, Bydgoszcz - 3030, Katowice - 8688, Kraków - 9111, Lublin - 3041, Łódź - 4061, Poznań - 3145, Warszawa - 7738, Wrocław - 6329)
Problemy konsumentów dotyczyły m.in.: nieprawidłowości związanych ze zmianą warunków umowy; jakości świadczonych usług, naliczaniem opłat wyrównawczych z tytułu niedotrzymania warunków umowy; nierzetelnego informowania abonentów o obowiązujących w dniu podpisywania umowy ofertach promocyjnych; nienależytego wykonania usług (niewłaściwa taryfikacja, niewłaściwy cennik, brak wykonania innych postanowień umownych); przeniesienia usługi do innego operatora; niewywiązywania się przez operatora z obowiązku pisemnego potwierdzenia zmiany umowy, zaprzestania świadczenia usług; braku możliwości podłączenia do internetu; automatycznego aktywowania usług, których konsument nie zamawiał.
Zobacz: Czym myć samochód?