Tyle udźwignie człowiek. W głowie się nie mieści

Strongman - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © GETTY | Anadolu Agency
Norbert Garbarek

29.07.2024 13:53

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Kilkadziesiąt, kilkaset, a może kilka tysięcy kilogramów? Ile może udźwignąć człowiek w jednym powtórzeniu? Czy w ogóle istnieje górna granica, którą można w jakikolwiek sposób wyliczyć? Opowiedział o tym zajmujący się nauką o sporcie dr Bradley Schoenfeld z Lehman College w rozmowie z Live Science.

Najsilniejszym człowiekiem na świecie przez długi czas był Eddie Hall, który podczas Mistrzostw Świata w Martwym Ciągu w 2016 r. podniósł dokładnie 500 kg. W 2020 r. wyprzedził go Hafþór Júlíus Björnsson, który podniósł 501 kg.

Choć te liczby bez wątpienia są imponujące, rekord najcięższego ciężaru podniesionego kiedykolwiek przez człowieka należy do Gregga Ernsta z Kanady, który w 1993 r. zapisał się na kartach historii, podnosząc dwa samochody z kierowcami o łącznej wadze 2422 kg.

W świetle tych "nadprzyrodzonych" zdolności rodzi się pytanie – ile może udźwignąć człowiek? Jaki jest największy ciężar, który podniesie człowiek? Z odpowiedzią na to pytanie przychodzi Bradley Schoenfeld, który na co dzień zajmuje się pracą naukową związaną z odżywianiem sportowym i ćwiczeniami fizycznymi. W rozmowie z Live Science opowiedział o limitach ludzkiego organizmu.

Odpowiedź nie jest oczywista

Naukowiec nie ma wątpliwości, że zawodowi sportowcy działają poniżej swoich maksymalnych możliwości. Nie jest więc jasne, jaki jest limit ludzkiej siły, a co za tym idzie – niezwykle trudno jest zmierzyć maksymalną pojemność mięśni konkretnego człowieka oraz ustalić, jaki maksymalnie ciężar jest w stanie udźwignąć w jednym powtórzeniu.

W teorii istnieje urządzenie, które pozwala zmierzyć siłę mięśni. Służy do tego zestaw do elektromiografii, którego działanie opiera się o pomiar aktywności elektrycznej generowanej wewnątrz mięśnia. Badanie uwzględnia rejestrowanie zachowania komórek nerwowych, ale też włókien mięśniowych. Problem jednak w tym, że jest to badanie, które obejmuje tylko konkretny obszar mięśnia. Nie można więc ocenić wydolności dla całego ciała.

Trudno jest określić tę granicę – uznał z kolei E. Todd Schroeder z University of Southern California, który zajmuje się fizjoterapią kliniczną. Jego zdaniem najlepszym (i w zasadzie jedynym) sposobem na określenie wydolności mięśniowej jest ciągły trening. – To ustanawianie nowych rekordów osobistych, a następnie sprawdzanie, czy można je pobić – mówił Schroeder w rozmowie z Live Science.

Naukowiec wyjaśnia, że jeśli ktoś uważa, że jest w stanie podnieść 200 kg, to z pewnością mięśnie są zdolne do wytrzymania większego wysiłku i podniesienia większego ciężaru. Nie wiadomo jednak, o ile więcej.

Wiele zależy od genetyki i płci

Z biologicznego i chemicznego punktu widzenia, wydolność mięśni podczas dźwigania ciężaru zależy od dwóch białek: aktyny i miozyny. To one odpowiadają za kurczenie się mięśni, a w efekcie – siłę do podnoszenia ciężarów. Nie bez znaczenia pozostają też czynniki biologiczne, tj. genetyka i płeć. Co do zasady większa masa mięśniowa sprawia, że człowiek jest silniejszy. Nie jest to jednak zasada, gdyż – jak zauważa Schroeder – istnieją sytuacje, w których osoby o mniejszej masie mięśniowej podnoszą ciężar większy, niż może podnieść osoba o większej masie mięśni.

Schroeder wskazuje też, że istotnym czynnikiem determinującym to, ile może podnieść człowiek, jest tzw. zahamowanie nerwowo-mięśniowe (zahamowanie neuronalne). To zjawisko ograniczające siłę kurczenia się mięśnia, aby zapobiec urazom. Ograniczenie tego hamowania można uzyskać poprzez trening oporowy.

Nie istnieje więc konkretna odpowiedź na pytanie: jaki ciężar może podnieść człowiek? Naukowcy wyjaśniają, że zwykle jednak jest to więcej, niż bariera, której ludzie nie mogą "przeskoczyć" fizycznie. Można pracować nad tym, aby z biegiem czasu tę górną granicę podnieść. Wymaga to jednak ciągłego ćwiczenia i zwiększania ciężaru w miarę możliwości. Niezbędne jest przy tym również odpowiednia "praca" psychiki, która odgrywa ważną rolę w biciu rekordów dźwigania ciężarów.