Ta asteroida jest warta biliony dolarów. Zawiera cenne metale

Ta asteroida jest warta biliony dolarów. Zawiera cenne metale

Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Getty Images | Universal History Archive
Adam Gaafar
06.10.2021 19:18

Dwie asteroidy bliskie Ziemi mogą stać się w przyszłości celem górnictwa kosmicznego. Analiza ich budowy wykazała, że zawierają one duże złoża cennych metali.

W badaniu opublikowanym na łamach Planetary Science Journal poddano analizie asteroidy o nazwach 1986 DA i 2016 ED85. Według szacunków pierwsza z nich może zawierać metale o wartości ok. 11,65 bln dolarów (ok. 46 bln zł). Oznacza to, że obiekt zawiera prawdopodobnie więcej żelaza, niklu i kobaltu niż wynoszą zasoby ziemskie – zwraca uwagę serwis Interesting Engineering. Wartość 1986 DA jest przy tym prawie 20-krotnie wyższa od ubiegłorocznego nominalnego PKB Polski (2,326 bln zł według danych GUS).

Nasza analiza pokazuje, że obie asteroidy bliskie Ziemi mają powierzchnie w 85 proc. z metalu, takiego jak żelazo i nikiel oraz w 15 proc. z materiału krzemianowego, który jest zasadniczo skałą

Dr Juan Sanchez Juan SanchezGłówny autor badań z Planetary Science Institute

Z analizy naukowców wynika, że wspomniane obiekty mają sygnatury podobne do metalicznej asteroidy 16 Psyche, której wartość jest wyceniana nawet na 10 trylionów dolarów. Dla porównania, w 2020 r. nominalny PKB dla całego świata wyniósł 84,5 bilionów dolarów. Jakby tego było mało, według niektórych szacunków 16 Psyche może mieć w swoim wnętrzu metale o wartość nawet… 700 trylionów dolarów.

Można się zatem spodziewać, że gdy tylko pojawi się odpowiednia technologia, metaliczne asteroidy znajdą zastosowanie nie tylko naukowe, ale i komercyjne. Jak trafnie zauważa Interesting Engineering, kosmiczne górnictwo może wpłynąć nie tylko na światową gospodarkę, ale także zapewnić zasoby przyszłym ludzkim koloniom we Wszechświecie.