Stratolaunch: największy samolot świata coraz bliżej pierwszego lotu. Kolejny test zdany pomyślnie

Stratolaunch: największy samolot świata coraz bliżej pierwszego lotu. Kolejny test zdany pomyślnie

Stratolaunch: największy samolot świata coraz bliżej pierwszego lotu. Kolejny test zdany pomyślnie
Źródło zdjęć: © Youtube.com
Adam Bednarek
23.10.2018 11:38, aktualizacja: 23.10.2018 12:32

Stratolaunch, największy samolot świata, rozwija się coraz szybciej. Gigant, przypominający dwa sklejone samoloty, zdał pomyślny test na pasie startowym. To oznacza, że jest na dobrej drodze, by wznieść się w powietrze.

Stratolaunch robi olbrzymie wrażenie. Rozpiętość skrzydeł wynosi aż 117 metrów – to o 37 metrów więcej niż w przypadku Airbusa A380. Potężna maszyna w czerwcu obiegłego roku opuściła pierwszy raz hangar. Teraz po raz kolejny została przetestowana na pasie startowym.

Potwór testowany był na pasie startowym Mojave Air and Space Port w Kalifornii. Próba zakładała, że Stratolaunch rozpędzi się do 145 km/h, wyhamuje i zawróci do hangaru. Wszystko poszło zgodnie z planem:

Dla porównania, typowe odrzutowce muszą rozpędzić się do co najmniej 241 km/h, by wystartować. Stratolaunch jest na dobrej drodze, by wkrótce pędzić z taką samą prędkością.

Rozwój Stratolaunch musi imponować. Jeszcze w kwietniu test polegał na tym, by maszyna rozpędziła się do 41 km/h, a następnie do 74 km/h. Teraz osiąga znacznie większe prędkości. Kiedy więc pierwszy lot? Plany zakładają, że start odbędzie się w przyszłym roku.

Rozmiary Stratolaunch są nieprzypadkowe. Będzie “nosicielem”, ale nie ludzi ani nawet towarów - jego głównym zadaniem będzie transportowanie potężnych rakiet kosmicznych do poziomu stratosfery. Dopiero tam zostaną one odpalone i wystrzelone w dalszą podróż.

Dzięki temu misje kosmiczne będą znacznie tańsze niż obecnie. Wszystko dlatego, że można zrezygnować z ciężkich modułów startowych, bez których rakieta nie może oderwać się od ziemi. Stratolaunch zabierze rakietę ze sobą i wyniesie ją do granicy stratosfery, gdzie nastąpi start i lot na orbitę. Jeden samolot może wynieść setki, a nawet tysiące rakiet w ciągu swojego cyklu życiowego, więc takie rozwiązanie jest bardzo ekonomiczne.

Projekt Stratolaunch współfinansował były założyciel Microsoftu - zmarły w ubiegłym tygodniu Paul Allen.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (45)