Smartfony wzbudzają w kobietach palące poczucie winy

Smartfony wzbudzają w kobietach palące poczucie winy

Smartfony wzbudzają w kobietach palące poczucie winy
Źródło zdjęć: © Gizmodo
11.03.2011 14:18, aktualizacja: 11.03.2011 15:06

Kobiety korzystające z nowoczesnych urządzeń służących do komunikacji odczuwają wielki stres, gdy wiadomość z pracy dostają w czasie, który powinny poświęcić rodzinie. Statystycznie 40 procent częściej niż mężczyźni przyznają się do odczuwania poczucia winy z tego powodu. Ilość obowiązków danej osoby w pracy nie ma na to wpływu.

Badanie przeprowadzono na próbie ponad tysiąca pracujących Amerykanów w wieku około 4. lat i opublikowano w piśmie "Journal of Health and Social Behavior".

Służbowe BlackBerry i iPhone'y to wspaniałe narzędzia pracy, ale opłacane przez pracodawcę smartfony często dzwonią o każdej porze dnia i nocy. Kiedy komórka kobiety dzwoni w czasie, który ona spędza z rodziną, od razu pojawia się poczucie winy. Mężczyźni znacznie rzadziej reagują w ten sposób.

Naukowcy byli zaskoczeni dysproporcją. Częstsze odczuwanie winy u kobiet skutkują tym, że kobiety odbierają telefon w późnych godzinach bardziej zdenerwowane niż mężczyźni. Przyznają, że budzi to w nich silny stres.

Co najciekawsze, telefony od współpracowników wcale nie zakłócają życia rodzinnego w takim stopniu, jak kobietom się wydaje. Pytanie, skąd to poczucie winy.

Naukowcy, którzy przeprowadzili badanie, przypuszczają, że bierze się z świadomego lub podświadomego przekonania, że dom i rodzina powinny być dla kobiety priorytetem. Mężczyźni tymczasem wychodzą z założenia, że spełniają swój najważniejszy obowiązek, zarabiając na dom, więc praca pochłaniająca wiele czasu i naruszająca mir domowy nie sprawia, że czują się winni.

Co ciekawe, różnica między wynagrodzeniem mężczyzn i kobiet biorących udział w sondażu nie była znaczna: 60 tysięcy dolarów rocznie zarabiają kobiety, zaś mężczyźni - 75 tysięcy.

wydanie internetowe www.gizmodo.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)