Sieci neuronowe zniwelują "lagi" w grach

Twoja postać zginęła, bo opóźnienie w grze spowodowało, że na dwie sekundy straciłeś nad nią władzę. Przeklinasz pod nosem, choć nawet nie wiesz, kto cię tak urządził. Na szczęście naukowcy z University of Western Ontario postanowili poszukać sposobu, dzięki któremu mógłbyś poradzić sobie z frustracjami.

Kto czytał "Opowieści o pilocie Pirxie", kojarzy opowiadanie "Ananke", w którym za katastrofę rakiety na Marsie odpowiadał komputer. Wyuczono go, by nieustannie żądał coraz to nowych informacji dotyczących lądowania. Zwiększając z minuty na minutę swój głód wiedzy, doprowadził do całkowitego zapchania się szyn z danymi i... wpadł w elektroniczną panikę.

Nie inaczej jest w grach online: złożone, nietypowe ruchy uczestników sprawiają, że serwer nie tylko musi odbierać informacje o zmianach położeń maszyn-klientów. Usilnie stara się on również, by wszyscy gracze mieli możliwie aktualny plan sytuacji - co w ostateczności może wywoływać chwilowe przeciążenia procesora lub interfejsów sieciowych ( własnych albo użytkowników ).

Między innymi w ten właśnie sposób powstają tzw. lagi. Oczywiście wynaleziono szereg sposób, by im zapobiegać, jednak żaden nie okazał się w pełni skuteczny.

Remedium istnieje?

Naukowcy z University of Western Ontario postawili wszystko na jedną kartę. Żeby nie obciążać serwera koniecznością szacowania, w którym miejscu _ prawdopodobnie _ znajduje się gracz, zainstalowali na klientach sieci neuronowe.

Sieci neuronowe "uczą się" sposobu gry użytkownika, jego strategii itp. Dzięki nim nowe dane o ruchach postaci mogą płynąć niewielkim, ale ciągłym strumieniem, chroniąc tym samym łącza przed przeciążeniem.

Na razie sukces badaczy jest dość niewielki, ale już dziś trudno go nie zauważać: podczas gdy gry wysyłają średnio do serwera 10-20 informacji na sekundę, sieci neuronowe pozwoliły obniżyć ten przedział do poziomu 8-18 paczek z danymi. Proste rachunki wskazują, że zużycie łącza spadło o ok. 15 procent.

To niewiele biorąc pod uwagę nawet bardzo wolne warianty neostrady tp w maszynie klienckiej, ale bardzo dużo z punktu widzenia zarządzającego ruchem graczy serwera.

Źródło artykułu: PC World Komputer
Wybrane dla Ciebie
Niemcy mają problem z dronami. Chcą strzelać do nich jak do ptaków
Niemcy mają problem z dronami. Chcą strzelać do nich jak do ptaków
Rosja mówi, że buduje "cudowną" broń. Media: to już było
Rosja mówi, że buduje "cudowną" broń. Media: to już było
Budują broń dla Rosjan. Wciąż nie objęto ich sankcjami
Budują broń dla Rosjan. Wciąż nie objęto ich sankcjami
Wulkany ociekające ciekłym metalem. Czy tak powstała Psyche?
Wulkany ociekające ciekłym metalem. Czy tak powstała Psyche?
Kometa 3I/ATLAS zaskakuje. Skąd ona pochodzi?
Kometa 3I/ATLAS zaskakuje. Skąd ona pochodzi?
Polska zamówiła te myśliwce. W USA je krytykują
Polska zamówiła te myśliwce. W USA je krytykują
Utrudnienie dla Ukraińców. Rosyjskie MiG-i-31 tankują w powietrzu
Utrudnienie dla Ukraińców. Rosyjskie MiG-i-31 tankują w powietrzu
Kilkaset czołgów T-72 z rezerwy. Tak Rosjanie łatają swoje straty
Kilkaset czołgów T-72 z rezerwy. Tak Rosjanie łatają swoje straty
Największy krater na Księżycu. Naukowcy zmienili zdanie
Największy krater na Księżycu. Naukowcy zmienili zdanie
W 30 sekund na 4 km wysokości. Nowy dron z Niemiec
W 30 sekund na 4 km wysokości. Nowy dron z Niemiec
Samonapędzający się mechanizm. Mikroby budzą się po 40 tys. lat
Samonapędzający się mechanizm. Mikroby budzą się po 40 tys. lat
Nowe pojazdy dla armii. Zbudujemy je razem z Niemcami
Nowe pojazdy dla armii. Zbudujemy je razem z Niemcami