Samoloty lądowały na autostradzie. Pilot wpadł na genialny pomysł

F/A-18 Hornet na autostradzie w Szwajcarii
F/A-18 Hornet na autostradzie w Szwajcarii
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Norbert Garbarek

07.06.2024 13:53, aktual.: 07.06.2024 15:00

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Szwajcarskie siły powietrzne przeprowadziły w ostatnim czasie ćwiczenia Alpha Uno, w ramach których ćwiczono lądowanie myśliwcami F/A-18 Hornet na autostradzie. Na nagraniu ze szkoleń uwagę przykuwa jeden element na myśliwcu. Pilot samolotu nakleił bowiem na maszynę winietę autostradową.

Armie z całego świata regularnie szkolą swoich pilotów, aby ci radzili sobie w nawet najbardziej kryzysowych sytuacjach. Jedną z nich może być konieczność wylądowania myśliwcem z dala od bazy lotniczej – na drodze publicznej. Tego typu szkolenia przeprowadza się również w Polsce, a ostatnie tego typu wydarzenie odbywało się kilka miesięcy temu.

Nie inaczej jest w Szwajcarii, która na początku czerwca br. zakończyła działania Alpha Uno, których scenariusz zakładał próby lądowania na autostradzie (A1 w pobliżu Payerne). Tamtejsze siły zbrojne wylądowały na publicznej drodze myśliwcami F/A-18 Hornet i poza faktem, iż sam ten widok jest niezwykle rzadki – na uwagę zasługuje jeden szczegół widoczny na nagraniu ze szkoleń. Jeden z pilotów postanowił bowiem – z racji poruszania się po autostradzie – nakleić na szybie maszyny winietę, która uprawnia każdy pojazd do poruszania się po tego typu drogach w Szwajcarii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Myśliwce lądowały na autostradzie w Szwajcarii

Wspomniane samoloty, które uczestniczyły w szwajcarskich ćwiczeniach mających na celu sprawdzenie zdolności startu i lądowania poza bazą lotniczą, to amerykańskie naddźwiękowe myśliwce F/A-18 Hornet. Ich historia sięga końcówki lat 70. ubiegłego wieku, kiedy to w 1978 r. odbył się pierwszy oblot Horneta. W tym samym roku rozpoczęto też seryjną produkcję tego modelu, która jest zresztą kontynuowana w USA do dziś.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ćwiczenia Alpha Uno

Za napęd F/A-18 Hornet odpowiadają dwie jednostki napędowe General Electric F404, które rozpędzają konstrukcję do prędkości 1,8 Ma, czyli ponad 2200 km/h. Maksymalny pułap, na którym może operować wspomniana maszyna to z kolei 15 km, zaś realny zasięg z zatankowanymi do pełna zbiornikami paliwa przekracza 3,3 tys. km.

Uzbrojenie F/A-18 różni się w zależności od konkretnego modelu (A, B, C, D, E, F), natomiast generalnie możliwy do przenoszenia arsenał Horneta jest całkiem pokaźny – jest to przede wszystkim podstawowe sześciolufowe działko M61 Vulcan kal. 20 mm, pociski powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, AIM-132 ASRAAM, AIM-120 AMRAAM oraz wiele modeli z rodziny amunicji precyzyjnego rażenia AGM. Hornet może też przenosić na podskrzydłowych węzłach broń jądrową.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także