Grupa WB dostarczyła FlyEye 3.6 do Wojska Polskiego

Grupa WB przekazała z końcem listopada Agencji Uzbrojenia pięć zestawów zmodernizowanych Miniaturowych Bezzałogowych Systemów Powietrznych FlyEye w najnowszej wersji 3.6.

Dron FlyEye podwieszony nad stanowiskiem Grupy WB podczas targów MSPO.
Dron FlyEye podwieszony nad stanowiskiem Grupy WB podczas targów MSPO.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Grupa WB

08.12.2023 | aktual.: 18.12.2023 09:35

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W poniedziałek, 4 grudnia, Agencja Uzbrojenia poinformowała w mediach społecznościowych, że Grupa WB przekazała z końcem listopada pięć zestawów zmodernizowanych Miniaturowych Bezzałogowych Systemów Powietrznych FlyEye w najnowszej wersji 3.6.

Dron FlyEye podwieszony nad stanowiskiem Grupy WB podczas targów MSPO.
Dron FlyEye podwieszony nad stanowiskiem Grupy WB podczas targów MSPO. © Materiały prasowe | Grupa WB

Wojsko Polskie z końcem listopada zakończyło odbiór 5 zestawów BSP FlyEye, zmodernizowanych na mocy umowy z grudnia ub. r. przez Grupę WB. Bezzałogowe systemy powietrzne klasy mini zostały unowocześnione do najnowszej wersji systemu – FlyEye v. 3.6. Modernizację bezpilotowców zrealizowano w oparciu o zebrane opinie i doświadczenia, uwzględniające doświadczenia wojny na Ukrainie. Usprawnienia dotyczą m. in. systemów nawigacyjnych, wzmocnienia poziomu bezpieczeństwa oraz integracji z systemem Topaz. Przed nami kolejne umowy wykonawcze, wynikające z podpisanej na tegorocznym MSPO umowy ramowej, dotyczącej pozyskania blisko 1700 bezzałogowców – ponad 400 zestawów – w najnowszych wersjach rozwojowych systemu – czytamy na profilu Agencji Uzbrojenia na portalu społecznościowym X.

Przypomnijmy, że 27 grudnia 2022 Agencja Uzbrojenia informowała o podpisaniu umowy o wartości 10 950 700 zł netto (16 745 598,70 zł brutto) z wchodzącą w skład Grupy WB, spółką WB Electronics z Ożarowa Mazowieckiego, na modernizację pięciu zestawów bsl klasy mini FlyEye, będących na wyposażeniu Wojska Polskiego. Umowa została podpisana 8 grudnia 2022.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Umowa przewidywała również dostawę dokumentacji technicznej i szkolenie. Zamówienie zostało zrealizowane procedurą negocjacyjną bez wcześniej publikacji ogłoszenia w tej sprawie w Dzienniku Urzędowym UE, co wynika z faktu, że Grupa WB jest producentem samolotów i ma do nich prawa intelektualne i jest jedynym właścicielem dokumentacji technicznej. Jedynym kryterium udzielenia zamówienia była najniższa cena (Grupa WB zmodernizuje pięć zestawów FlyEye).

Jak wspomniano w komunikacie Agencji Uzbrojenia, 5 września br., pierwszego dnia XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, w obecności Prezydenta RP Andrzeja Dudy zatwierdził umowę ramową na dostawę blisko 1700 bezzałogowców FlyEye w ramach kolejnych umów wykonawczych, w najnowszych wersjach rozwojowych przedmiotowego systemu (ponad 400 zestawów). Termin realizacji umowy ramowej minie w 2035 (MSPO 2023: Blisko 1700 bezzałogowców FlyEye dla Wojska Polskiego).

Wcześniej, bo 15 lutego 2022 Agencja Uzbrojenia podpisała umowę o wartości 50 mln zł brutto ma na dostawę 11 zestawów FlyEye. Dostawy 44 płatowców zakończono w marcu br. (MON kupuje kolejne FlyEye).

BSP klasy mini FlyEye przeznaczone są do prowadzenia rozpoznania obrazowego z powietrza za pomocą głowic optoelektronicznych wyposażonych w kamery umożliwiające rejestrację obrazu, zarówno w świetle dziennym jak i z wykorzystaniem termowizji. System został z powodzeniem sprawdzony w Wojsku Polskim (są użytkowane od 2010), gdzie realizuje zadania zarówno na rzecz Wojsk Operacyjnych, jak i Wojsk Obrony Terytorialnej, jest też użytkowany w Straży Granicznej, a także jest używany przez Siły Zbrojne Ukrainy podczas obecnych działań wojennych (Ukraińska spółka finansuje zakup FlyEye siłom zbrojnym Ukrainy).

FlyEye został opracowany przez spółkę Flytronic (wchodzącą w skład Grupy WB) górnopłat, który ma 3,6 m rozpiętości skrzydeł, 1,8 m długości i masę startową 12 kg, dzięki konstrukcji kompozytowej. Napędzany pojedynczym silnikiem elektrycznym rozpędza się do 60-120 km/h, na pułapie do 3,5 tys. m i ma zasięg do 50 km przy łączu radiowym i do 300 km, przy przemieszczeniu stacji kontroli i kierowania. Bezpilotowiec może znajdować się w powietrzu przez maksymalnie ponad 2,5 godziny.

Autor: Rafał Muczyński

Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora

Źródło artykułu:milmag.pl