Grupa WB dostarczyła FlyEye 3.6 do Wojska Polskiego

Grupa WB dostarczyła FlyEye 3.6 do Wojska Polskiego

Dron FlyEye podwieszony nad stanowiskiem Grupy WB podczas targów MSPO.
Dron FlyEye podwieszony nad stanowiskiem Grupy WB podczas targów MSPO.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Grupa WB
08.12.2023 16:51, aktualizacja: 18.12.2023 09:35

Grupa WB przekazała z końcem listopada Agencji Uzbrojenia pięć zestawów zmodernizowanych Miniaturowych Bezzałogowych Systemów Powietrznych FlyEye w najnowszej wersji 3.6.

W poniedziałek, 4 grudnia, Agencja Uzbrojenia poinformowała w mediach społecznościowych, że Grupa WB przekazała z końcem listopada pięć zestawów zmodernizowanych Miniaturowych Bezzałogowych Systemów Powietrznych FlyEye w najnowszej wersji 3.6.

Dron FlyEye podwieszony nad stanowiskiem Grupy WB podczas targów MSPO.
Dron FlyEye podwieszony nad stanowiskiem Grupy WB podczas targów MSPO. © Materiały prasowe | Grupa WB

Wojsko Polskie z końcem listopada zakończyło odbiór 5 zestawów BSP FlyEye, zmodernizowanych na mocy umowy z grudnia ub. r. przez Grupę WB. Bezzałogowe systemy powietrzne klasy mini zostały unowocześnione do najnowszej wersji systemu – FlyEye v. 3.6. Modernizację bezpilotowców zrealizowano w oparciu o zebrane opinie i doświadczenia, uwzględniające doświadczenia wojny na Ukrainie. Usprawnienia dotyczą m. in. systemów nawigacyjnych, wzmocnienia poziomu bezpieczeństwa oraz integracji z systemem Topaz. Przed nami kolejne umowy wykonawcze, wynikające z podpisanej na tegorocznym MSPO umowy ramowej, dotyczącej pozyskania blisko 1700 bezzałogowców – ponad 400 zestawów – w najnowszych wersjach rozwojowych systemu – czytamy na profilu Agencji Uzbrojenia na portalu społecznościowym X.

Przypomnijmy, że 27 grudnia 2022 Agencja Uzbrojenia informowała o podpisaniu umowy o wartości 10 950 700 zł netto (16 745 598,70 zł brutto) z wchodzącą w skład Grupy WB, spółką WB Electronics z Ożarowa Mazowieckiego, na modernizację pięciu zestawów bsl klasy mini FlyEye, będących na wyposażeniu Wojska Polskiego. Umowa została podpisana 8 grudnia 2022.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Umowa przewidywała również dostawę dokumentacji technicznej i szkolenie. Zamówienie zostało zrealizowane procedurą negocjacyjną bez wcześniej publikacji ogłoszenia w tej sprawie w Dzienniku Urzędowym UE, co wynika z faktu, że Grupa WB jest producentem samolotów i ma do nich prawa intelektualne i jest jedynym właścicielem dokumentacji technicznej. Jedynym kryterium udzielenia zamówienia była najniższa cena (Grupa WB zmodernizuje pięć zestawów FlyEye).

Jak wspomniano w komunikacie Agencji Uzbrojenia, 5 września br., pierwszego dnia XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, w obecności Prezydenta RP Andrzeja Dudy zatwierdził umowę ramową na dostawę blisko 1700 bezzałogowców FlyEye w ramach kolejnych umów wykonawczych, w najnowszych wersjach rozwojowych przedmiotowego systemu (ponad 400 zestawów). Termin realizacji umowy ramowej minie w 2035 (MSPO 2023: Blisko 1700 bezzałogowców FlyEye dla Wojska Polskiego).

Wcześniej, bo 15 lutego 2022 Agencja Uzbrojenia podpisała umowę o wartości 50 mln zł brutto ma na dostawę 11 zestawów FlyEye. Dostawy 44 płatowców zakończono w marcu br. (MON kupuje kolejne FlyEye).

BSP klasy mini FlyEye przeznaczone są do prowadzenia rozpoznania obrazowego z powietrza za pomocą głowic optoelektronicznych wyposażonych w kamery umożliwiające rejestrację obrazu, zarówno w świetle dziennym jak i z wykorzystaniem termowizji. System został z powodzeniem sprawdzony w Wojsku Polskim (są użytkowane od 2010), gdzie realizuje zadania zarówno na rzecz Wojsk Operacyjnych, jak i Wojsk Obrony Terytorialnej, jest też użytkowany w Straży Granicznej, a także jest używany przez Siły Zbrojne Ukrainy podczas obecnych działań wojennych (Ukraińska spółka finansuje zakup FlyEye siłom zbrojnym Ukrainy).

FlyEye został opracowany przez spółkę Flytronic (wchodzącą w skład Grupy WB) górnopłat, który ma 3,6 m rozpiętości skrzydeł, 1,8 m długości i masę startową 12 kg, dzięki konstrukcji kompozytowej. Napędzany pojedynczym silnikiem elektrycznym rozpędza się do 60-120 km/h, na pułapie do 3,5 tys. m i ma zasięg do 50 km przy łączu radiowym i do 300 km, przy przemieszczeniu stacji kontroli i kierowania. Bezpilotowiec może znajdować się w powietrzu przez maksymalnie ponad 2,5 godziny.

Autor: Rafał Muczyński

Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora

Źródło artykułu:milmag.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie