PZL Mielec z nowym kontraktem. Kolejny Black Hawk dla Rumunii

Departament Sytuacji Nadzwyczajnych w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Rumunii podpisał z PZL Mielec, spółką należącą do koncernu Lockheed Martin, kontrakt na zakup dodatkowego śmigłowca wielozadaniowego nowej generacji Black Hawk dla służb ratowniczo-gaśniczych.

Rumuński S-70M przeznaczony dla służb ratunkowychRumuński S-70M przeznaczony dla służb ratunkowych
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin

Ten dodatkowy egzemplarz dołączy do rumuńskiej floty wyprodukowanych w Polsce śmigłowców Sikorsky S-70M Black Hawk, które są obecnie wykorzystywane w konfiguracji morskiej i lądowej przez służby ratownicze i poszukiwawcze oraz jednostki pożarnicze. Będą one także używane do realizacji misji transportowych oraz wsparcia medycznego w nagłych wypadkach. W 2023 r. Rumunia otrzymała siedem śmigłowców S-70M w ramach umowy ramowej na maksymalnie dwanaście śmigłowców Black Hawk polskiej produkcji. Oznacza to, że flota należących do Rumunii S-70M wzrośnie teraz do ośmiu sztuk.

– Zbudowany w Polsce S-70M Black Hawk zwiększy możliwości rumuńskiej floty śmigłowców Black Hawk i wesprze ten kraj w jego zadaniach w ramach wzmacniania europejskiej gotowości na wypadek klęsk żywiołowych. Te śmigłowce nowej generacji będą długoletnim wzmocnieniem dla Rumunii, oferując ulepszone funkcje i bezpieczeństwo lotu w połączeniu z dużą ładownością, a te zdolności operacyjne zostały zademonstrowane na całym świecie, szczególnie przez jednostki walczące z pożarami w Stanach Zjednoczonych - powiedział Dennis Goege, wiceprezes Lockheed Martin w Europie Środkowej i Wschodniej

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rumunia dokonała zakupu dzięki europejskiemu funduszowi RescEU, służącemu do finansowania nowych samolotów i śmigłowców wykorzystywanych w operacjach ochrony ludności i niesienia pomocy humanitarnej. 

– Zaprojektowany zgodnie z wysokimi standardami wojskowymi, śmigłowiec S-70 Black Hawk jest platformą podwójnego zastosowania, która idealnie nadaje się do wykonywania misji dalekiego zasięgu, a także na dużych wysokościach wymaganych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Rumunii. To ważne w przypadku katastrof, prowadzenia akcji ratowniczych i poszukiwawczych, transportu medycznego, podnoszenia i przenoszenia ładunków zewnętrznych, gaszenia pożarów oraz w trakcie realizacji morskich misji ratunkowych – powiedział Janusz Zakręcki, dyrektor naczelny PZL Mielec.

Wojskowa konstrukcja tych wytrzymałych śmigłowców pozwala im latać w trudnych warunkach pogodowych i środowiskowych. Skuteczność śmigłowców Black Hawk została potwierdzona przez ponad 5000 egzemplarzy będących w użyciu na całym świecie, które łącznie wylatały ponad 5 milionów godzin bojowych i są ciągle ulepszane. Black Hawk w różnych wersjach został zakupiony i jest użytkowany przez ponad 35 krajów.

Podpisanie umowy na ósmego S-70M dla Rumunii
Podpisanie umowy na ósmego S-70M dla Rumunii © Lockheed Martin | RoZa_Zah

Na początku tego roku Lockheed Martin i rumuńskie przedsiębiorstwo Aerostar S.A. otworzyły w miejscowości Bacău pierwsze w Europie certyfikowane centrum obsługi technicznej, napraw i remontów śmigłowców S-70 Black Hawk. Centrum serwisowe założone będzie wspierać dostępność operacyjną i utrzymanie śmigłowców Black Hawk.

Możliwości S-70M Black Hawk

Śmigłowiec S-70M Black Hawk, będący częścią rodziny wielozadaniowych helikopterów Sikorsky S-70, jest jednym z najbardziej wszechstronnych i popularnych śmigłowców na świecie w swojej klasie. Jego historia rozpoczyna się w latach 70. XX wieku, kiedy to firma Sikorsky Aircraft opracowała ten model w odpowiedzi na wymagania armii Stanów Zjednoczonych dotyczące nowego śmigłowca transportowego. W rezultacie powstał S-70, którego wojskowe oznaczenie to UH-60.

S-70M w konfiguracji dla służb ratunkowych prezentowany na targach MSPO. Po lewej stronie widać zbiornik na wodę do gaszenia pożarów
S-70M w konfiguracji dla służb ratunkowych prezentowany na targach MSPO. Po lewej stronie widać zbiornik na wodę do gaszenia pożarów © Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

Podstawowa różnica między S-70 a UH-60 leży w ich przeznaczeniu i wersjach. UH-60 to oznaczenie militarne dla helikoptera, który jest szeroko używany przez armię Stanów Zjednoczonych oraz wiele innych sił zbrojnych na całym świecie. Natomiast S-70 jest oznaczeniem komercyjnym, stosowanym przez Sikorsky dla eksportowych i cywilnych wersji helikoptera. Obejmuje to zarówno śmigłowce przeznaczone dla innych krajów w ramach sprzedaży międzynarodowej, jak i wersje dostosowane do zadań cywilnych, takich jak transport VIP, operacje poszukiwawczo-ratownicze (SAR), transport medyczny (MEDEVAC), gaszenie pożarów i inne zastosowania komercyjne. S-70 i UH-60 są śmigłowcami opartymi na tej samej podstawowej konstrukcji, ale różnią się głównie przeznaczeniem, wyposażeniem i użytkownikami. UH-60 jest ściśle związany z operacjami wojskowymi, podczas gdy S-70 to bardziej elastyczna i zróżnicowana platforma, dostosowana do szerokiego wachlarza zadań międzynarodowych i cywilnych.

Śmigłowiec wyposażony jest w dwa silniki General Electric T700-GE-701D zapewniające moc 2000 KM każdy oraz niezawodność w różnych warunkach operacyjnych. Te zaawansowane silniki umożliwiają osiąganie prędkości przelotowej około 280 km/h i zasięgu operacyjnego wynoszącego ponad 590 kilometrów. Dzięki systemowi filtrów i osłon, silniki są także chronione przed pyłem i innymi zanieczyszczeniami, co zwiększa ich żywotność i niezawodność. helikopter posiada zewnętrzny system zawieszenia, który pozwala na transportowanie ładunków o masie do 4 ton, co jest niezwykle przydatne podczas operacji logistycznych i ratunkowych, bo na haku można zawiesić między innymi zbiornik z wodą do gaszenia pożarów.

Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora

Źródło artykułu:
To czytają wszyscy
TikTok chce, abyś… mniej korzystał z TikToka. Mamy problem z cyberhigieną
TikTok chce, abyś… mniej korzystał z TikToka. Mamy problem z cyberhigieną
TECH
Znaleźli nieznaną linię genetyczną. Ma ok. 8500 lat
Znaleźli nieznaną linię genetyczną. Ma ok. 8500 lat
TECH
Ukraińcy planują kupić nowe myśliwce. Potrzebują dla nich schronów
Ukraińcy planują kupić nowe myśliwce. Potrzebują dla nich schronów
TECH
Historyczna próba. Bezzałogowy myśliwiec trafił F-16
Historyczna próba. Bezzałogowy myśliwiec trafił F-16
TECH
"Niezwykły sukces". Ukraińcy trafili w Kalibra
"Niezwykły sukces". Ukraińcy trafili w Kalibra
TECH
Ultraprzetworzona żywność zalewa rynek. To wpływa na zdrowie
Ultraprzetworzona żywność zalewa rynek. To wpływa na zdrowie
TECH
Odkryj
Promy Balearii zasilane bioLNG. Emisje spadną o ponad 80 tys. ton
Promy Balearii zasilane bioLNG. Emisje spadną o ponad 80 tys. ton
TECH
Wysłali go w kosmos. Jest niezniszczalny i przeżył
Wysłali go w kosmos. Jest niezniszczalny i przeżył
TECH
Ludzkość w tym miejscu ewoluuje. Przez warunki do życia
Ludzkość w tym miejscu ewoluuje. Przez warunki do życia
TECH
Chemiczna zagadka sprzed lat. Wreszcie została rozwiązana
Chemiczna zagadka sprzed lat. Wreszcie została rozwiązana
TECH
Pomogą Ukrainie. Ale oczekują czegoś w zamian
Pomogą Ukrainie. Ale oczekują czegoś w zamian
TECH
F-35 spotkał się z Su-57. Zwycięzcy nie wyłoniono
F-35 spotkał się z Su-57. Zwycięzcy nie wyłoniono
TECH
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇