Polskie drony w Ukrainie. Produkują je od początku roku
Grupa WB ujawniła, że na początku 2025 r. rozpoczęła produkcję bezzałogowych systemów powietrznych FlyEye w Ukrainie. To odpowiedź na duże zapotrzebowanie sił zbrojnych Ukrainy na zaawansowane i sprawdzone w warunkach bojowych platformy rozpoznawcze.
Ukraińskie siły zbrojne są jednymi z największych użytkowników systemu bezzałogowego FlyEye. Pierwsze platformy dostarczono użytkownikom z Ukrainy w 2015 r. Jest to jedna z niewielu zachodnich konstrukcji bezzałogowych, która została wprowadzona do wyposażenia sił zbrojnych Ukrainy. FlyEye sprawdził się w warunkach konfliktu wysokiej intensywności. System jest jednym z najbardziej intensywnie użytkowanych na froncie, mimo tego charakteryzuje się jedną z najwyższych przeżywalności przy wykonywaniu misji.
Produkcja od początku 2025 r.
Na początku 2025 r., na podstawie podpisanej wcześniej umowy, rozpoczęto wytwarzanie dronów FlyEye w jednym z zakładów przedsiębiorstwa WB Ukraina. To działająca od końca lat 2010. ukraińska spółka wchodząca w skład Grupy WB. Firma zatrudnia wielu specjalistów z doświadczeniem bojowym w operowaniu systemami bezzałogowymi podczas trwającej wojny rosyjsko-ukraińskiej. Na początku działalności WB Ukraina zapewniała serwis, naprawy i dostawy części zamiennych. Od kilku miesięcy spółka dostarcza gotowe systemy FlyEye. Firma ściśle współpracuje z resztą Grupy WB w zagadnieniach związanych z eksploatacją, wymianą doświadczeń i rozwojem systemów bezzałogowych.
Ze względów bezpieczeństwa, a także z uwagi na nasilone ataki na infrastrukturę przemysłu obronnego w Ukrainie, informacje o rozpoczęciu produkcji były dotąd niepublikowane. Jednak niedawno zakłady wizytował Piotr Łukasiewicz, szef polskiej misji dyplomatycznej w Ukrainie, podkreślając znaczenie współpracy przemysłów obronnych obu państw w kontekście budowy bezpieczeństwa regionalnego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bezzałogowce FlyEye
FlyEye to motoszybowiec o napędzie elektrycznym ze śmigłem ciągnącym. System wyróżnia niskie obciążenie logistyczne użytkownika – może być przenoszony tylko w dwóch plecakach. Nie wymaga do startu i lądowania specjalistycznego wyposażenia, jak katapulty i siatki. Startuje niemal pionowo z ręki, ląduje automatycznie na ograniczonej przestrzeni, zapewniając dodatkową ochronę dla modułu misyjnego.
Samolot charakteryzuje prosta i intuicyjna obsługa, wysoka przeżywalność na polu walki i długi czas lotu. Energia akumulatora zużywana jest tylko do startu i następnie zmiany wysokości lotu. Przez resztę czasu płatowiec szybuje, bez włączonego silnika i ruchu śmigła, dzięki czemu jest trudniej wykrywalny dla stacji radiolokacyjnych. FlyEye o rozpiętości skrzydeł 3,6 m i długości 1,8 m ma masę startową około 12 kg. Napęd stanowi cichy silnik elektryczny zasilany z akumulatorów litowo-polimerowych. Maksymalna prędkość wynosi od 60 do 120 km/h, a czas lotu przekracza 2,5 godziny. Pułap operacyjny to ok. 3500 m, a zasięg łącza radiowego przekracza 40 km w linii widzialności.
FlyEye jest bezzałogowym systemem powietrznym z wymiennym modułem misyjnym. Dzięki temu użytkownik dobiera zasobnik do wykonywanego zadania. Moduł misyjny może zawierać głowicę z kamerą dzienną i termowizyjną, głowicę termowizyjną, głowicę obserwacyjną i zestaw do retransmisji lub inne specjalistyczne wyposażenie. System można konfigurować również pod kątem innych misji, w tym transmisji sygnału, monitorowania infrastruktury czy korygowania ognia artyleryjskiego.
W zakresie bezpieczeństwa lotu FlyEye dysponuje autopilotem zdolnym do wykrywania i korekty korkociągów, ma zabezpieczenia przed oblodzeniem oraz może działać w środowisku z zakłóconym sygnałem bez GPS, korzystając z nawigacji odometrycznej. System automatycznie uruchamia powrót lub lądowanie awaryjne w razie utraty łączności, z możliwością przerwania tej procedury, jeśli sygnał zostanie odzyskany. FlyEye obsługuje liczne tryby lotu w pełni autonomiczne lub zdalnie sterowane: start i lądowanie ręczne, lot według trasy 3D z możliwością modyfikacji w trakcie misji, krążenie nad obiektem, podążanie za wskazanym kierunkiem, tryb konwojowania z mobilną anteną, operacje poza zasięgiem radiowym, automatyczny powrót przy utracie łączności oraz automatyczne lądowanie, a także rejestracja obrazu i danych telemetrycznych w czasie rzeczywistym.
FlyEye od lat pozostaje jednym z kluczowych komponentów bezzałogowych zdolności rozpoznawczych w Siłach Zbrojnych RP. Pierwszym użytkownikiem były Wojska Specjalne i nadal pozostaje w ich wyposażeniu. FlyEye jest eksportowany do odbiorców wojskowych z Europy i Azji. To jeden z najliczniej produkowanych systemów bezzałogowych w swojej klasie.