Czesi rezygnują z modernizacji Sokołów. Mają swój plan

Czeski resort obrony poinformował, że w związku z za­rzu­ce­niem planów mo­der­ni­zacji floty dziesięciu śmigłowców PZL W-3A Sokół nastąpi ich przyśpieszone wycofanie ze służby. Nieopła­cal­ność prac mo­der­ni­za­cyj­nych i znaczące prze­kro­cze­nie zakła­danego budżetu oznacza, że Sokoły znikną z czeskiego nieba w roku 2028.

Śmigłowiec PZL W-3A SokółŚmigłowiec PZL W-3A Sokół
Źródło zdjęć: © Airwolfhound, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic | tim felce

W maju 2022 roku w czeskim resorcie obrony pojawiły się plany zmo­der­ni­zo­wa­nia całej floty śmigłowców wielo­za­da­niowych W-3A Sokół znaj­du­ją­cych się na stanie czeskich sił powietrz­nych. Sześć z nich wy­ko­rzys­ty­wa­nych jest do zadań poszu­ki­waw­czo-ratow­ni­czych i działa w ramach systemu ra­tow­nic­twa me­dycz­nego jako maszyny HEMS (Helicopter Emergency Medical Service). Pozostałe cztery używane są w roli śmigłowców transportowych.

Zakres prac obejmować miał remonty generalne wiropłatów i modernizacje ich awioniki. Niewykluczone, że Czesi zde­cy­do­wa­liby się na wykorzystanie doświad­czeń z prac prowadzonych przy unowocześnieniu morskich W-3WARM Anakonda i lądowych W‑3WA SAR.

Czesi rozmawiają z PZL Świdnik

W związku z planowanymi pracami nawiązano rozmowy z producentem śmigłowców – zakładami PZL Świdnik. Szacowano wówczas, że za remont i modernizację śmigłowców czeski podat­nik zapłaci około 250 milionów koron (około 42 milionów złotych). W marcu ubiegłego roku zakłady w Świdniku przesłały wycenę, która przekraczała założony budżet ponad­trzy­krot­nie. Według strony polskiej prace przy śmigłowcach koszto­wałyby 850 milionów koron (około 144 milionów złotych).

Czeski W-3A Sokół w odmianie ratowniczej
Czeski W-3A Sokół w odmianie ratowniczej © Łukasz Golowanow & Maciek Hypś

Wobec takiej ceny ostatecznie zarzucono pomysł modernizacji, co potwierdzili minis­terka obrony Jana Černochová i szef departamentu uzbrojenia Lubor Kou­del­ka podczas ostatniej sesji parlamentarnej komisji obrony. Koudelka dodał, że biorąc pod uwagę wstępne szacunki kosztów modernizacji i remontów generalnych oraz prze­wi­dy­wany stosun­kowo krótki okres eksploatacji śmigłowców po modernizacji, resort obrony doszedł do wniosku, iż realizacja moder­ni­zacji jest nie­eko­nomiczna.

Ostatni kontrakt na ograniczoną modernizację i remonty główne czeskich Sokołów podpisano w 2015 roku. Umowa opiewała na sumę 220 milionów koron, a prace pozwalały wydłużyć resurs tech­nicz­ny każdego egzemplarza o 1500 godzin nalotu. Miały być zrealizowane do końca 2021 roku. Koudelka dodał rów­nież, że czeskie siły powietrzne mają zawartą obowiązującą z zakładami PZL Świdnik umowę na serwis Sokołów.

Czesi otrzymali Sokoły w ramach między­rzą­do­wej umowy zawartej z Polską w 1995 roku. Wówczas nasz południowy sąsiad dostał jedenaście fabrycznie nowych śmigłowców w zamian za prze­ka­za­nie Polsce dziesięciu myśliwców MiG-29. Sokoły rozpoczęły służbę w czeskich siłach powietrz­nych rok później w 24. Bazie Lotnictwa Trans­por­to­wego w roli maszyn ratow­ni­czych i trans­por­to­wych. Sokoły otrzymały numery re­jestra­cyjne od 0709 do 0719. Egzemplarz numer 0710 uległ wypadkowi w 2001 roku i został spisany ze stanu.

Modernizacja czeskiego lotnictwa śmigłowcowego

W ostatnich latach czeskie siły powietrzne przeprowadziły gruntowną modernizację lotnictwa śmigłowcowego. Co warte podkreślenia, Czesi pozyskali fabrycznie nowe wiropłaty i gruntownie zmo­der­ni­zo­wali obecnie eksploatowane maszyny o wschodnim rodowodzie. Już w 2014 roku rozpoczęto poszukiwania śmigłowców produkcji zachodniej, które mogłyby zastąpić starzejące się szturmowe Mi-24W/Mi-35.

Pierwotne plany zakładały pozyskanie dwunastu śmigłowców wielo­za­da­nio­wych, ostatecznie w 2019 roku rząd w Pradze kupił bez przetargu osiem UH-1Y i cztery AH-1Z. Według ministerstwa śmig­łow­ce są sprawdzone bojowo i jako jedyne były do kupienia w formule umowy międzyrządowej, na czym Czechom zależało, bo umożliwiało wynegocjowanie lepszych warunków finansowych.

Szymon Rutkowski, dziennikarz konflikty.pl

Źródło artykułu:
Mogą być lepsze niż F-35. Ukraina chce kupić 150 sztuk
Mogą być lepsze niż F-35. Ukraina chce kupić 150 sztuk
Przyszłość Układu Słonecznego? Biały karzeł wciąż zjada swoje planety
Przyszłość Układu Słonecznego? Biały karzeł wciąż zjada swoje planety
Debiut hiszpańskiego okrętu podwodnego typu S-80. Nowa era floty NATO
Debiut hiszpańskiego okrętu podwodnego typu S-80. Nowa era floty NATO
Ukraina zdecydowała o przyszłości swojego lotnictwa. Nie będą nią F-16
Ukraina zdecydowała o przyszłości swojego lotnictwa. Nie będą nią F-16
Strategiczna umowa dla Polski podpisana. Nawet 600 tys. ładunków rocznie
Strategiczna umowa dla Polski podpisana. Nawet 600 tys. ładunków rocznie
Absolutny rekord energii. Ludzkość nigdy takiego czegoś nie widziała
Absolutny rekord energii. Ludzkość nigdy takiego czegoś nie widziała
Niemiecki dron Helsing HF-1 w rękach Rosjan
Niemiecki dron Helsing HF-1 w rękach Rosjan
Dają przykład światu. Takiego sprzętu Ukraina jeszcze nie miała
Dają przykład światu. Takiego sprzętu Ukraina jeszcze nie miała
Korea pokazała system rakietowy HPRS. Ma strzelać unikatowymi pociskami
Korea pokazała system rakietowy HPRS. Ma strzelać unikatowymi pociskami
Użyją sprzętu sprzed 100 lat. Tak chcą pokonać najlepszą broń Ukrainy
Użyją sprzętu sprzed 100 lat. Tak chcą pokonać najlepszą broń Ukrainy
Przełom w rozumieniu ludzkości. Odnaleźli najstarsze ślady stóp?
Przełom w rozumieniu ludzkości. Odnaleźli najstarsze ślady stóp?
Na równiku Marsa jest mnóstwo lodu. To zasługa potężnych eksplozji
Na równiku Marsa jest mnóstwo lodu. To zasługa potężnych eksplozji