Pułapka na użytkowników popularnego komunikatora. Można za to słono zapłacić
Tym razem to osoby korzystające z WhatsApp - popularnego komunikatora mobilnego - padły ofiarą cyberoszustów. Jak informują eksperci z firmy Eset, wybrani użytkownicy WhatsApp otrzymują od jakiegoś czasu wiadomości z linkiem do ankiety-pułapki. W zamian za jej wypełnienie obiecywane są im atrakcyjne vouchery do McDonald’s, sklepów IKEA czy H&M. Użytkownik, który wypełni ankietę, zamiast obiecanego kuponu wpada w pułapkę płatnej usługi SMS Premium.
Wszystko zaczyna się od wiadomości w komunikatorze WhatsApp, która zawiera link do formularza ankietowego. Za jego wypełnienie i przesłanie do niego linka swoim 1. znajomym, użytkownik ma otrzymać bon do konkretnego sklepu czy restauracji. Jednak jak informują eksperci z Eset, po wypełnieniu ankiety i podaniu swoich danych ofiara nie otrzymuje kuponu, ale zostaje zapisana na płatną usługę SMS Premium. Dodatkowo, na jej urządzeniu mogą zostać zainstalowane potencjalnie niepożądane aplikacje m.in. programy wyświetlające reklamy (adware).
W tej pułapce cyberprzestępcy korzystają z socjotechniki i usiłują nakłonić użytkownika do wykonania określonej czynności. Wykorzystując geolokalizację, dopasowują komunikat skierowany do użytkownika, ustawiając odpowiedni język oraz walutę, w której ma zostać wystawiony voucher. Dodatkowo, cyberoszuści wykorzystują nazwy firm znanych na całym świecie. Wszystkie te czynniki sprawiają, że nieostrożny użytkownik może dać się nabrać i wpaść w pułapkę, która może go słono kosztować.
Aby uchronić się przed takimi zagrożeniami, należy z rozwagą podchodzić do propozycji odbioru darmowych bonów. Warto także wyposażyć swoje urządzenie mobilne w aplikację antywirusową, która chroni przed zagrożeniami, próbami phishingu, a także potencjalnie niepożądanymi aplikacjami.