Pszczoły cierpią z powodu wysokich temperatur. Mają problem z lataniem

Pszczoły cierpią z powodu wysokich temperatur. Mają problem z lataniem

Pszczoły cierpią z powodu wysokich temperatur. Mają problem z lataniem
Źródło zdjęć: © NurPhoto via Getty Images | NurPhoto
Karolina Kowasz
18.08.2021 17:54

Globalne ocieplenie może znacząco wpłynąć na pszczoły. O ile w niektórych przypadkach wyższa temperatura może spowodować, że będą one lepiej latać, tak po przekroczeniu pewnej granicy zaczynają one mieć poważne problemy.

Jak donosi serwis Phys, naukowcy postanowili sprawdzić jak konkretnie temperatura wpływa na lot pszczół i czy w związku z globalnym ociepleniem mogą grozi im kolejne niebezpieczeństwo ze strony wysokich temperatur. Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Functional Ecology.

Optimum temperaturowe

Naukowcy sprawdzili jak pszczoły radzą sobie z lotem oraz poziom ich wytrzymałości w zależności od różnicy temperatury. Zespół stwierdził, że wydajność gwałtownie wzrosła od dolnej testowanej granicy 12°C i osiągnęła szczyt między 25-27°C. Po przekroczeniu tej granicy okazało się jednak, że wydajność zaczęła gwałtownie spadać.

Jak w przypadku większość owadów latających, temperatura powietrza wpływa na temperaturę ciała pszczół. Ta zaś wpływa na ich aktywność lotniczą i zdolność latania. Kiedy jest zbyt zimno ich mięśnie odpowiadające za latanie nie mogą funkcjonować wystarczająco szybko, aby wspierać lot. W sytuacji odwrotnej grozi im zaś szybkie przegrzewanie się.

Wpływ globalnego ocieplenia

Nie oznacza to jednak, że wyniki są fatalne z perspektywy pszczół. Jak wskazują autorzy badania, wszystko zależy od miejsca, w którym one występują. Zdaniem jednego z badaczy, Daniela Kenna, jest to możliwe, że pszczoły w niektórych miejscach planety zyskają na globalnym ociepleniu dzięki poprawie zdolności lotu.

Istnieje też jednak druga strona medalu. Kenna podaje, że bardziej ekstremalne zjawiska pogodowe, takie jak uderzenia zimna i bezprecedensowe fale upałów, jakich doświadczamy w ostatnich latach, mogą doprowadzić do zmian temperatur poza zakresem komfortowego lotu dla niektórych gatunków pszczół.

Zespół zamierza rozszerzyć swoje badania, aby zrozumieć, w jaki sposób ocieplenie klimatu i ekstremalne zjawiska pogodowe mogą dodatkowo wpływać na pszczoły poza innymi ich stresorami, takimi jak ekspozycja na pestycydy. Naukowcy zbadają również, w jaki sposób skutki ocieplenia klimatu mogą wpływać na zapylanie w różnych typach krajobrazów.