Trwa ładowanie...

Psy są najstarszymi kompanami ludzi. Pokazało to badanie DNA

Badanie DNA psów pokazało, że "najlepsi przyjaciele człowieka" wśród innych zwierząt, są prawdopodobnie także naszymi najstarszymi kompanami – donosi portal BBC za badaniem opublikowanym w magazynie Science.
Według nowego badania psy są najstarszymi kompanami ludzi
Według nowego badania psy są najstarszymi kompanami ludziŹródło: DIOZ
d3y90e7

Międzynarodowy zespół badaczy przyjrzał się komórkom 27 psów odnalezionych w kilku kulturach archeologicznych i porównał je do współczesnych zwierząt. Analiza wykazała, że proces udomowiania psa sięga nawet 11 tys. lat wstecz, do końcówki Epoki Lodowej.

Pomimo ekspansji europejskich psów na inne kontynenty w czasie epoki kolonializmu, starsze szczątki tego zwierzęcia znajdowane są w obu Amerykach, Azji, Afryce czy Oceanii. Dlatego badacze wiedzą, że psy były już wtedy rozprzestrzenione na całej półkuli północnej. Wiadomo też, że zdążyły się one podzielić na pięć różnych typów.

Czytaj też: Diabły tasmańskie wróciły do australijskiej dziczy po 3000-lat

"Jak to się udało?"

Według badaczy wszystkie psy żyjące obecnie na naszej planecie wyewoluowały z jednej, obecnie już wymarłej populacji wilków, a może kilku bardzo blisko spokrewnionych.

– Psy są naprawdę unikatowe. Kiedy ludzkość była jeszcze społeczeństwem łowiecko-zbierackim, udało im się udomowić zwierzę, które było mięsożernym drapieżnikiem – powiedział BBC Dr Pontus Skoglund, współautor badania.

Według niego prawdziwymi pytaniem jest to, "dlaczego to zrobiliśmy i jak udało się nam tego dokonać".

d3y90e7