Przezroczyste urządzenia - za 3 lata

Przezroczyste urządzenia - za 3 lata
17.12.2008 20:33
Przezroczyste urządzenia - za 3 lata
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Koreańscy naukowcy z ośrodka Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) opracowali model całkowicie przezroczystego chipu komputerowego. Nowa technologia TTRAM (transparent resistive random access memory) została opisana w czasopiśmie Applied Physics Letters publikowanym przez Amerykański Instytut Fizyki.

Nowy chip nie różni się niczym szczególnym od układów CMOS (ich funkcje są bardzo podobne) - układ przechowuje bowiem informacje cyfrowe, gdy urządzenie jest wyłączone. Chip TRRAM jest za to całkowicie przezroczysty. Koreański zespół opracował nawet elastyczną wersję swojego układu.

"Jest to krok milowy w stronę przejrzystych systemów elektronicznych. Dzięki wykorzystaniu tej technologii możemy stworzyć wyjątkowo przezroczyste komponenty elektroniczne" - mówi badacz Jung Won Seo, autor publikacji.

Urządzenia TRRAM opierają się na istniejących rozwiązaniach typu RRAM. Naukowcy zgodnie twierdzą, że układy w technologii TRRAM są łatwe do wytworzenia i mogą być dostępne już za 3-4 lata. Naukowcy są jednak przekonani, że rozwiązania TRRAM staną się alternatywną dla pamięci flash wykorzystujących technologię CMOS, chociaż nie należy oczekiwać, że masowo ją zastąpią.