Prosiliśmy i wyprosiliśmy - polskie zbiórki crowdfundingowe, które wzbudziły entuzjazm Zachodu
Gry wideo, gry bez prądu, nowe technologie - oto kategorie, w których nasi rodacy najczęściej odnosili sukcesy na zagranicznych portalach crowdfundingowych w ubiegłym roku. Zobaczcie, które projekty zdobyły największą popularność.
Gry wideo, gry bez prądu, nowe technologie - oto kategorie, w których nasi rodacy najczęściej odnosili sukcesy na zagranicznych portalach crowdfundingowych w ubiegłym roku. Zobaczcie, które projekty zdobyły największą popularność.
Portale crowdfundingowe to wylęgarnie pomysłów, swoiste fabryki marzeń i często ostatnie deski ratunku dla osób, które w żaden inny sposób nie mogły zdobyć dofinansowania na rozwój swoich projektów. Kickstarter jest jak amerykański sen - tutaj każdy ma szansę zabłysnąć wyciągając z szuflady ideę, zarazić nią tysiące internautów i zdobyć prawdziwe miliony dolarów. Oczywiście nie wszystkim się udaje, ale z roku na rok liczba szczęśliwych przedsiębiorców wzrasta - w ubiegłym roku sukcesem zakończyły się 22 262 kampanie, rok wcześniej było ich 19 911.
Chociaż posiadamy już polskie odpowiedniki Kickstartera - PolakPotrafi i Wspieram.to - gdzie znacznie łatwiej odnieść sukces artystom niezależnym i projektom związanym ściśle z naszym rynkiem (jak chociażby niesławna reaktywacja "Secret Service")
, dalej próbujemy swoich sił za granicą. W ubiegłym roku 17 polskich projektów odniosło sukces na Kickstarterze, a dwie polskie gry zdobyły uznanie także na nieco mniej popularnym Indiegogo. Zobaczcie, co cieszyło się wśród tych kampanii największym powodzeniem. W końcu ciągle sukces na Zachodzie cieszy nas najbardziej.
Superhot - 250 tys. dolarów
Superhot to jedna z najbardziej nietypowych gier ostatnich lat. FPS-y są zazwyczaj bardzo dynamiczne, tu zaś mamy do czynienia z ciekawym mechanizmem manipulowania czasem, który umożliwia dokładne śledzenie trajektorii lotu kul przeciwników i unikanie ich. Najprościej rzecz ujmując – czas leci tylko wtedy, gdy się poruszamy. Stojąc w miejscu możemy dowolnie długo planować kolejne posunięcie. Jest to więc bardziej gra logiczna, w której musimy wymyślić odpowiedni sposób poradzenia sobie z daną sytuacją niż klasyczna strzelanka. Surowa i nowoczesna oprawa graficzna i bardzo ciepła odpowiedź graczy przyczyniła się do sukcesu gry, której koncept powstał w ramach konkursu 7 Day FPS Challenge. Zainteresowani mogą sprawdzić demo gry pod tym adresem. Superhot pojawić ma się na komputerach osobistych w czerwcu tego roku.
Sherlybox - 154 tys. dolarów
Ten produkt ma być alternatywą dla przechowywania danych w chmurze. Polakom udało się stworzyć urządzenie i aplikację, pozwalającą dzielić się w bezpieczny i szybki sposób plikami trzymanymi na naszych prywatnych i firmowych urządzeniach - komputerach, tabletach, smartfonach. Wyeliminowano tu proces przesyłania danych na zewnętrzne serwery internetowe - poprzez aplikację wysyłamy jednie naszym znajomym zaproszenia, po przyjęciu których będą oni mogli z każdego miejsca na Ziemi pobrać udostępnione pliki - nawet, gdy nasz komputer będzie wyłączony (pliki zapisywane są lokalnie na Sherlyboxie). Mówiąc prościej - jest to rodzaj dysku sieciowego, przeznaczony dla osób, których przerażają wszelkie konfiguracje sprzętowe.
Galaxy of Trian - 130 tys. dolarów
Gry bez prądu są w odwrocie? Wręcz przeciwnie - nigdy nie miały się lepiej, a powodzenie wielu projektów planszówek tylko udowadnia tę tezę. W Galaxy of Trian gracze wcielają się w jedną z kilku ras obcych, którzy walczą między sobą o terytorium i technologie pozostawione przez legendarnych Trianów. Prosta mechanika i przepiękne wykonanie przekonały do siebie internautów z całego świata. Tytuł jest już do kupienia w polskich sklepach z grami planszowymi.
Pulp City: Supreme Edition - 105 tys. dolarów
Jeśli lubicie komiksy w stylistyce retro i superbohaterów, prawdopodobnie zakochacie się w tej dynamicznej, figurkowej grze strategicznej. Gracze prowadzą tu do boju niewielkie drużyny postaci będących albo superłotrami, albo herosami. Projekt na Kickstarterze jest tak naprawdę nową edycją tej gry - usprawniono w niej mechanikę, dodano kolorowe karty z opisami postaci i przygotowano nowe modele figurek. Twórcy potrzebowali zaledwie 10 tys. dolarów - otrzymali dziesięciokrotnie więcej.
The Convicted - 60 tys. dolarów
Kolejna gra planszowa - tym razem nastawiona na współpracę. Rozgrywka toczy się w typowej stylistyce fantasy, czyli średniowieczu wypełnionym zjawiskami nadprzyrodzonymi. W przeciwieństwie do Galaxy of Trian ten tytuł kierowany jest do bardziej zaawansowanych graczy, których nie przerazi skomplikowana instrukcja i kampania trwająca około 15 godzin.
AirEnergy 3D - 36 tys. dolarów
Mobilna, opensource'owa turbina wiatrowa wykonana metodą druku 3D to pomysł poznańskiej firmy Omni 3D, która w ubiegłym roku drukowała nasze statuetki w konkursie Produkt Roku. Urządzenie jest w stanie wygenerować 300 watów energii przy wietrze wiejącym z prędkością około 10 m/s. Za każde zebrane 2,5 tys. funtów firma wysyłała działający model do najbardziej potrzebujących elektryczności wiosek w Afryce.
Warlocks - 26 tys. dolarów
Wieloosobowa bijatyka w stylistyce retro i klimatach fantasy nie zdobyła uznania Polaków. Chociaż kampania w serwisie Wspieram.to zakończyła się niepowodzeniem, twórcom udało się wystarczająco zainteresować zagranicznych internautów. Demo gry jest dostępne pod tym linkiem, natomiast pełna wersja zadebiutuje na komputerach PC w kwietniu tego roku.
The Way - 23 tys. dolarów
Kolejna gra w oprawie retro - tym razem nastawiona na typową przygodę i rozwiązywanie łamigłówek. The Way zdobyło nie tylko dotacje na Kickstarterze, ale też zielone światło na Steam Greenlight. Oznacza to, że głosami samych graczy trafi do dystrybucji w tym największym internetowym sklepie z grami. Inspirowana takimi klasykami jak Another World czy Flashback gra zadebiutuje na komputerach PC w pierwszym kwartale tego roku. Później wydane zostaną także wersje na Androida i iOS.
Pan Lodowego Ogrodu: Gra planszowa - 21 tys. dolarów + 124 tys. zł
A tu mamy do czynienia z podwójnym sukcesem. Strategiczna gra planszowa inspirowana bestsellerową powieścią Jarosława Grzędowicza spotkała się z ciepłym przyjęciem Polaków w serwisie Wspieram.to oraz obcokrajowców, dla których przygotowano na Kickstarterze specjalną, angielską wersję językową gry.