Pozaziemskie znalezisko w meteorycie. Naukowcy czegoś takiego jeszcze nie widzieli

Pozaziemskie znalezisko w meteorycie. Naukowcy czegoś takiego jeszcze nie widzieli

Naukowcy zbadali 15-tonowy meteoryt
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska
04.12.2022 10:21

Naukowcy z Międzynarodowego Stowarzyszenia Mineralogicznego odkryli dwa nowe minerały, których nigdy wcześniej nie spotkano na Ziemi. Kryły się w meteorycie znalezionym w Somalii. Ich dokładniejsze poznanie może rzucić nowe światło na powstawanie meteorytów oraz asteroid.

Dwa odkryte minerały zyskały nazwę elaiit i elkinstantonit. Trzeci, który również wzbudza zainteresowanie badaczy, wciąż jest poddawany analizom, ale niedługo może dołączyć do grona "pozaziemskich" i zupełnie nowych dla świata nauki minerałów. Naukowcy odkryli je w 15,2-tonowym głazie, znalezionym w piasku w bogatej w wapień dolinie w Somalii, niedaleko miasta El Ali. Początkowo skała nie była klasyfikowana jako meteoryt. Dopiero później zyskała taki tytuł.

Meteoryt krył w sobie pozaziemskie minerały

Serwis Science Alert podkreśla, że eksperci uznali, że jest to "dziewiąta co do wielkości skała kosmiczna, jaką kiedykolwiek znaleziono na Ziemi". Nie wiadomo, kiedy meteoryt spadł na naszą planetę, ale informacje o nim można znaleźć w przekazach ludowych sprzed 5-7 pokoleń. Skała nazywana przez miejscowych "Nightfall" była wykorzystywana m.in. do ostrzenia noży.

W 2019 r. skała przykuła uwagę poszukiwaczy opalu. Pobrali jej próbki i przekazali naukowcom z Uniwersytetu Alberty, którzy razem z ekspertami z Uniwersytetu Kalifornijskiego i Kalifornijskiego Instytutu Technicznego postanowili ustalić, czym tak naprawdę jest. Okazało się, że jest to meteoryt, który ze względu na skład zaliczono do kategorii meteorytów żelaznych IAB i nazwano "Eli Ali".

Według Polskiego Towarzystwa Meteorytowego tego typu obiekty "powstały w wyniku stopienia fragmentu powierzchni małej, chondrytowej planety spowodowanego uderzeniem fragmentu innej planetoidy". W ich składzie można znaleźć m.in. żelazo, nikiel, a także liczne wrostki cohenitu, grafitu i czasami także krzemianów. To właśnie badanie składu chemicznego "Eli Ali" badaczom odkryć dwa nowe minerały, składające się z żelaza, fosforu oraz tlenu.

Science Alert wyjaśnia, że pierwszy z nich elaliit, został nazwany na cześć miasta El Ali i ma wzór Fe2+8Fe3+(PO4)O8. Drugi - elkinstantonit, nazwany na cześć planetolożki Lindy Elkins-Tanton z Arizona State University, ma wzór Fe4(PO4)2O. Trzeci potencjalny nowy minerał wciąż przechodzi proces identyfikacji i klasyfikacji. Potrzeba więcej badań, aby ustalić, czy też można go nazwać nigdy wcześniej niespotkanym, "pozaziemskim" przybyszem.

Nasza planeta może kryć więcej tego typu skał, których jeszcze nie udało się zlokalizować i przebadać. Zwłaszcza że pojawiały się one w różnych momentach historii. Nie tak dawno informowaliśmy o pozaziemskim pochodzeniu broni faraona Tutanchamona. W jego grobie znaleziono sztylet z kryształową głowicą. Jej dokładna analiza wykonana przez badaczy z Włoch i Egiptu wykazała, że "najprawdopodobniej został on wykonany z surowca, pozyskanego z meteorytu o nazwie Kharga, odkrytego w pobliżu Aleksandrii", o czym pisał Łukasz Michalik.