Polskie Śmigłowce PZL W-3 Sokół latają na całym świecie. Wojsko odebrało kolejne zmodernizowane egzemplarze

Śmigłowce, które opuszczają zakłady w podlubelskim Świdniku to maszyny najwyższej klasy eksploatowane w wielu krajach nie tylko Europy, ale i całego świata. Równie kultową maszyną jest PZL W-3 Sokół. Właśnie oddano wojsku jego trzy zmodernizowane egzemplarze: dwa śmigłowce Anakonda i jednego Głuszca. W Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego otwarto także nowe centrum serwisowe, dzięki któremu mają być przyśpieszone remonty śmigłowców.

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP - Wojciech Pacewicz

/ 7Polskie śmigłowce Anakonda i Głuszec

Obraz
© PAP - Wojciech Pacewicz

Śmigłowce, które opuszczają zakłady w podlubelskim Świdniku to maszyny najwyższej klasy, eksploatowane w wielu krajach nie tylko Europy, ale i całego świata. Równie kultową maszyną jest PZL W-3 Sokół. Właśnie oddano wojsku jego trzy zmodernizowane egzemplarze: dwa śmigłowce Anakonda i jednego Głuszca.

PZL W-3 Sokół to wielozadaniowa maszyna konstrukcji i produkcji polskiej z PZL Świdnik. Produkowany w wielu wariantach, od 1985 w około 150 egzemplarzach. Używany jest m.in. w takich krajach jak Polska, Czechy, Birma, Hiszpania, Korea Południowa, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Niemcy, Wietnam, Filipiny i Rosja. Czym różni się bazowy Sokół od Głuszca i Anakondy? Jakie kraje wykorzystują Sokoły polskiej produkcji, ile serii wyprodukowano i czym mogą pochwalić się nasze śmigłowce? Zobaczcie!

/ 7Nowe Sokoły - Anakonda i Głuszec

Obraz
© PAP - Wojciech Pacewicz

Głuszec to zmodernizowana wersja opracowanego w Świdniku Sokoła (PZL W-3 Sokół), przystosowana do użycia na polu walki. Polskie wojsko zamówiło dotychczas osiem takich śmigłowców, przekazany w poniedziałek jest ostatnim z tej serii.

Z kolei Anakonda to Sokół w wersji przystosowanej do ratownictwa morskiego. Wojsko zamówiło modernizację pięciu tego typu śmigłowców, w poniedziałek odebrało dwa pierwsze.

PZL Świdnik chwali się, że Głuszec to najnowsza, najbardziej nowoczesna i obecnie eksploatowana bojowa wersja flagowego produktu PZL-Świdnik - PZL Sokół. Cztery pierwsze Głuszce dostarczono Wojskom Lądowym w grudniu 2010 r.

Program Głuszec jest dostosowany do najbardziej wyśrubowanych wymagań polskich Wojsk Lądowych. To ponad 150 wyprodukowanych w Świdniku różnego typu śmigłowców, które już służą w Siłach Zbrojnych RP.

Na stronie zakładów można przeczytać, że śmigłowiec W-3PL Głuszec to _ efektywna ekonomicznie platforma, która jest wyposażona w nowoczesną awionikę i osprzęt, umożliwiające realizację szerokiego zakresu operacji, począwszy od wsparcia bojowego i ataku, przez misje poszukiwawczo - ratownicze, aż po transport żołnierzy. _ Szeroka gama uzbrojenia ma wspierać użytkownika na polu walki.

/ 7Kolejne serie W-3 Sokół

Obraz
© PZL Świdnik

Bazą do powstania odebranych przez wojsko maszyn jest Sokół. Pierwsze maszyny otrzymały oznaczenie W-3. Było to dziesięć śmigłowców, z których debiutancki oblatano w 1987 roku.

17 marca 1990 oblatano prototyp W-3U Salamandra (na zdjęciu), który miał być uzbrojony w zasobniki Mars-2, B8-10, ZR-8 oraz pochodzący z Mi-24W system rakiet naprowadzanych 9M114 oraz stałe działko GSz-23Ł. Wojsko jednak nie było zainteresowane jego zakupem. Maszynę rozbrojono i przerobiono na śmigłowiec transportowy - taki też sprzedano Birmie.

Kilka lat później w kooperacji z południowoafrykańskim koncernem zbrojeniowym Denel po raz kolejny pracowano nad uzbrojoną wersją. Na śmigłowcu SP-SUW zamontowano uzbrojenie, tworząc W-3K, który był testowany do 1994 roku. Na tej samej maszynie, która ponownie latała w Polsce jako SP-SUW w 1999 roku testowano francuskie rakiety systemu HOT-3/VIVIANE.

Śmigłowce kolejnych serii trafiały - oprócz polskiej zbrojeniówki - do Birmy, Korei Południowej, Hiszpanii, Iraku, Wietnamu, policji niemieckiej, a nawet policji w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

/ 7Sokół nie traci powodzenia

Obraz
© PZL Świdnik

Polskie Sokoły zostały także oddane do służby policji w Ugandzie (na zdjęciu). Wiele spośród maszyn z szóstej serii przekazano Czechom za 10 MiG-ów-29A/UB, a jeden z serii siódmej został zakupiony przez prywatnego klienta z Rosji. Sokoły trafiły też do Samodzielnej Grupy Powietrzno-Szturmowej będącej częścią kontyngentu w Iraku.

/ 7Modernizacja Sokołów - Głuszec

Obraz
© Wikimedia Commons

W 2004 roku rozpoczęto realizację programu Głuszec - modernizacji śmigłowców W-3WA do standardu śmigłowców wsparcia bojowego W-3PL (analogicznych do NATO-wskiego standardu STANAG 4555). Miała ona doprowadzić do wdrożenia serii śmigłowców wsparcia bojowego do 2010 r. * Głuszce - według założeń - mają być wyposażane w:*

- awionikę zintegrowaną za pomocą szyny danych Mil-Std 1553B (wielofunkcyjne monitory MFD),
- bezwładnościowo-satelitarny system nawigacji,
- komputer misji,
- system zarządzania awioniką,
- system samoobrony (promiennik zakłócający w podczerwieni, wyrzutnie pułapek),
- stabilizowany system obserwacyjno-celowniczy,
- nowe radiostacje,
- systemy ochrony biernej śmigłowca.

/ 7Nie tylko śmigłowce - w Świdniku powstają też części airbusów

Obraz
© airbus.com

Obecnie w świdnickich zakładach produkowane są śmigłowce PZL W-3 Sokół i PZL SW-4, podzespoły, poszycia i inne elementy takich samolotów jak Pilatus PC-12 czy Airbus A320/A340 (na zdjęciu) oraz śmigłowców: Agusta A109, A119 i A139. Ponadto zakład utrzymuje wsparcie techniczne śmigłowców: PZL Mi-2, Mi-2 plus oraz PZL Kania.

Dla polskiego wojska zakłady PZL-Świdnik od 2009 r. dostarczyły 31 nowych maszyn. Spośród ok. 200 śmigłowców, które użytkuje polskie wojsko, ponad 160 zostało wyprodukowanych w Świdniku.

/ 7Macierewicz: Jestem pod olbrzymim wrażeniem dotychczasowych przedsięwzięć

Obraz
© PAP - Wojciech Pacewicz

Nowe centrum serwisowe otwarte w PZL-Świdnik skupi w jednej hali wszystkie prace związane z naprawami i modernizacją śmigłowców, które dotychczas były rozproszone w różnych miejscach fabryki. To rozwiązanie połączone z nową organizacją pracy, lepszym wyposażeniem, ma skrócić o pięć miesięcy czas remontów, które aktualnie trwają po kilkanaście miesięcy. Dzięki temu więcej śmigłowców ma być w dyspozycji armii.

- Chcemy, aby dostępność floty dla naszego klienta wynosiła co najmniej 70 proc., wliczając w to wszystkie rutynowe przeglądy. To jest bardzo ambitne, ponieważ część śmigłowców nie lata, nie dlatego, że się zepsuły, tylko dlatego, że przychodzi czas na przegląd - zadeklarował Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters.

Minister obrony narodowej Antoni Macierewicz podziękował przedstawicielom firmy za wywiązanie się z zobowiązań.

- Jestem pod olbrzymim wrażeniem dotychczasowych przedsięwzięć, przekazania Głuszca i Anakondy. To dla polskich sił zbrojnych bardzo ważna realizacja naszych umów, potwierdzająca to, że możemy liczyć na Świdnik, na dobrą współpracę, także w przyszłości - powiedział. - Polska jest zainteresowana rozwojem przemysłu helikopterowego, przemysłu lotniczego - tutaj w Polsce, na miejscu. Ministerstwo Obrony Narodowej na pewno będzie przykładało przede wszystkim wagę do urządzeń wyprodukowanych tutaj, dlatego że to jest nasz wspólny interes (...) - zaznaczył Macierewicz podczas uroczystości przekazania śmigłowców w Świdniku.

Szef MON podkreślił, że _ w obliczu zagrożeń, w jakich Polska się znajduje, wzmacnianie NATO, naszej obecności w NATO i sił zbrojnych jest pierwszym obowiązkiem państwa polskiego _.

- Jeśli mamy być bezpieczni, to przede wszystkim musimy posiadać skuteczne narzędzia, a Świdnik tych skutecznych narzędzi do obrony Polski dostarcza - powiedział.

słk

WP / PAP / PZL Świdnik / Wikimedia

Wybrane dla Ciebie

Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Berlin zdecydował. Nowa fabryka amunicji poza granicami kraju
Berlin zdecydował. Nowa fabryka amunicji poza granicami kraju
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii
Super Hornety pozostaną w służbie. Modernizacja zamiast wymiany
Super Hornety pozostaną w służbie. Modernizacja zamiast wymiany