Polski pomysł na uniknięcie turbulencji w samolotach. Prosty, łatwy i tani

Do tej pory piloci samolotów nie mieli jednej, skutecznej metody na wykrywanie turbulencji. W większości opierali się na doświadczeniu, wskazaniach radaru i komunikacji z innymi samolotami. Ale nowa metoda opracowana przez fizyków z Uniwersytetu Warszawskiego może to wszystko zmienić. Naukowcom udało się opracować system wykrywania turbulencji który bazuje na informacjach z parametrów lotu standardowo wysyłanych przez transpondery zainstalowane na pokładach większości nowoczesnych samolotów komercyjnych.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia / Andrey Armyagov

Jacek Kopeć, Kamil Kwiatkowski, Siebren de Haan i Szymon P. Malinowski opisali swoje wnioski w czasopiśmie "Atmospheric Measurement Techniques".

Jak informuje PAP: "System detekcji turbulencji, opracowany w Instytucie Geofizyki FUW, nie wymaga żadnych znaczących inwestycji w infrastrukturę lotniczą: do jego działania wystarczy odpowiedni program i komputer w prosty sposób podłączony do aparatury odbierającej dane z transponderów. Transpondery to urządzenia komunikacyjne - standardowe wyposażenie instytucji zajmujących się nadzorem ruchu lotniczego w Europie. Rolę czujników w tak skonstruowanym systemie pełnią same samoloty pasażerskie, które nad Europą tworzą gęstą sieć punktów pomiarowych".

Metoda polskich fizyków pozwala na wykrywanie obszarów turbulencji z dokładnością do 2. kilometrów. Samoloty pasażerskie pokonują taką odległość w ok. 100 sekund. Piloci mieliby więc czas na podjęcie decyzji o ominięciu takiego obszaru.

- _ Dzisiejsze samoloty komercyjne latają na wysokościach 10-15 km, gdzie temperatura spada do - 60 stopni Celsjusza. Warunki do pomiarów parametrów atmosfery są bardzo trudne i to tłumaczy, dlaczego nie prowadzi się ich ani systematycznie, ani na szeroką skalę _- powiedział Jacek Kopeć w rozmowie z PAP.

Nie jest to jedyny pomysł na unikanie turbulencji, choć wydaje się najłatwiejszy do wdrożenia. Niemiecka Agencja Kosmiczna od 2013 roku pracuje nad opartym na ultrafioletowym laserze urządzeniu, które pozwalać ma na wykrywanie prądów powietrznych z odległości nawet 3. kilometrów.

PAP/js

To czytają wszyscy
TikTok chce, abyś… mniej korzystał z TikToka. Mamy problem z cyberhigieną
TikTok chce, abyś… mniej korzystał z TikToka. Mamy problem z cyberhigieną
TECH
Znaleźli nieznaną linię genetyczną. Ma ok. 8500 lat
Znaleźli nieznaną linię genetyczną. Ma ok. 8500 lat
TECH
Ukraińcy planują kupić nowe myśliwce. Potrzebują dla nich schronów
Ukraińcy planują kupić nowe myśliwce. Potrzebują dla nich schronów
TECH
Historyczna próba. Bezzałogowy myśliwiec trafił F-16
Historyczna próba. Bezzałogowy myśliwiec trafił F-16
TECH
"Niezwykły sukces". Ukraińcy trafili w Kalibra
"Niezwykły sukces". Ukraińcy trafili w Kalibra
TECH
Ultraprzetworzona żywność zalewa rynek. To wpływa na zdrowie
Ultraprzetworzona żywność zalewa rynek. To wpływa na zdrowie
TECH
Odkryj
Promy Balearii zasilane bioLNG. Emisje spadną o ponad 80 tys. ton
Promy Balearii zasilane bioLNG. Emisje spadną o ponad 80 tys. ton
TECH
Wysłali go w kosmos. Jest niezniszczalny i przeżył
Wysłali go w kosmos. Jest niezniszczalny i przeżył
TECH
Ludzkość w tym miejscu ewoluuje. Przez warunki do życia
Ludzkość w tym miejscu ewoluuje. Przez warunki do życia
TECH
Chemiczna zagadka sprzed lat. Wreszcie została rozwiązana
Chemiczna zagadka sprzed lat. Wreszcie została rozwiązana
TECH
Pomogą Ukrainie. Ale oczekują czegoś w zamian
Pomogą Ukrainie. Ale oczekują czegoś w zamian
TECH
F-35 spotkał się z Su-57. Zwycięzcy nie wyłoniono
F-35 spotkał się z Su-57. Zwycięzcy nie wyłoniono
TECH
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥