Polski pomysł na uniknięcie turbulencji w samolotach. Prosty, łatwy i tani

Do tej pory piloci samolotów nie mieli jednej, skutecznej metody na wykrywanie turbulencji. W większości opierali się na doświadczeniu, wskazaniach radaru i komunikacji z innymi samolotami. Ale nowa metoda opracowana przez fizyków z Uniwersytetu Warszawskiego może to wszystko zmienić. Naukowcom udało się opracować system wykrywania turbulencji który bazuje na informacjach z parametrów lotu standardowo wysyłanych przez transpondery zainstalowane na pokładach większości nowoczesnych samolotów komercyjnych.

Polski pomysł na uniknięcie turbulencji w samolotach. Prosty, łatwy i tani
Źródło zdjęć: © Fotolia / Andrey Armyagov
40

Jacek Kopeć, Kamil Kwiatkowski, Siebren de Haan i Szymon P. Malinowski opisali swoje wnioski w czasopiśmie "Atmospheric Measurement Techniques".

Jak informuje PAP: "System detekcji turbulencji, opracowany w Instytucie Geofizyki FUW, nie wymaga żadnych znaczących inwestycji w infrastrukturę lotniczą: do jego działania wystarczy odpowiedni program i komputer w prosty sposób podłączony do aparatury odbierającej dane z transponderów. Transpondery to urządzenia komunikacyjne - standardowe wyposażenie instytucji zajmujących się nadzorem ruchu lotniczego w Europie. Rolę czujników w tak skonstruowanym systemie pełnią same samoloty pasażerskie, które nad Europą tworzą gęstą sieć punktów pomiarowych".

Metoda polskich fizyków pozwala na wykrywanie obszarów turbulencji z dokładnością do 2. kilometrów. Samoloty pasażerskie pokonują taką odległość w ok. 100 sekund. Piloci mieliby więc czas na podjęcie decyzji o ominięciu takiego obszaru.

- _ Dzisiejsze samoloty komercyjne latają na wysokościach 10-15 km, gdzie temperatura spada do - 60 stopni Celsjusza. Warunki do pomiarów parametrów atmosfery są bardzo trudne i to tłumaczy, dlaczego nie prowadzi się ich ani systematycznie, ani na szeroką skalę _- powiedział Jacek Kopeć w rozmowie z PAP.

Nie jest to jedyny pomysł na unikanie turbulencji, choć wydaje się najłatwiejszy do wdrożenia. Niemiecka Agencja Kosmiczna od 2013 roku pracuje nad opartym na ultrafioletowym laserze urządzeniu, które pozwalać ma na wykrywanie prądów powietrznych z odległości nawet 3. kilometrów.

PAP/js

Wybrane dla Ciebie

AH-64E Guardian dla Polski. Pentagon wycofuje starsze śmigłowce
AH-64E Guardian dla Polski. Pentagon wycofuje starsze śmigłowce
Planują podwojenie jego produkcji. To europejski strażnik nieba
Planują podwojenie jego produkcji. To europejski strażnik nieba
Mnóstwo samolotów USAF u Saudów. Zdjęcia satelitarne pokazują prawdę
Mnóstwo samolotów USAF u Saudów. Zdjęcia satelitarne pokazują prawdę
Pancerny szturm Rosjan pod Konstatynówką. Dawno takiego nie było
Pancerny szturm Rosjan pod Konstatynówką. Dawno takiego nie było
Irański kasetowy pocisk balistyczny. Oto co znaleziono w Izraelu
Irański kasetowy pocisk balistyczny. Oto co znaleziono w Izraelu
Rośnie produkcja rosyjskich czołgów. Więcej T-90M niż na początku wojny
Rośnie produkcja rosyjskich czołgów. Więcej T-90M niż na początku wojny
British Army chce wzmocnić artylerię rakietową. Na horyzoncie kolejne M270
British Army chce wzmocnić artylerię rakietową. Na horyzoncie kolejne M270
Nowa era nauki o Słońcu. Wszystko zawdzięczamy sondzie Solar Orbiter
Nowa era nauki o Słońcu. Wszystko zawdzięczamy sondzie Solar Orbiter
"Kolekcjonerka kości". Badacze opisali niezwykłą gąsienicę
"Kolekcjonerka kości". Badacze opisali niezwykłą gąsienicę
Będą ich tysiące. Sojusznik wyśle Rosji posiłki
Będą ich tysiące. Sojusznik wyśle Rosji posiłki
Scena jak z filmu "Top Gun". Izraelski F-16 podczas polowania na drony
Scena jak z filmu "Top Gun". Izraelski F-16 podczas polowania na drony
Aktywiści wtargnęli do bazy wojskowej. Uszkodzili dwa tankowce
Aktywiści wtargnęli do bazy wojskowej. Uszkodzili dwa tankowce