Polski pomysł na uniknięcie turbulencji w samolotach. Prosty, łatwy i tani

Do tej pory piloci samolotów nie mieli jednej, skutecznej metody na wykrywanie turbulencji. W większości opierali się na doświadczeniu, wskazaniach radaru i komunikacji z innymi samolotami. Ale nowa metoda opracowana przez fizyków z Uniwersytetu Warszawskiego może to wszystko zmienić. Naukowcom udało się opracować system wykrywania turbulencji który bazuje na informacjach z parametrów lotu standardowo wysyłanych przez transpondery zainstalowane na pokładach większości nowoczesnych samolotów komercyjnych.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia / Andrey Armyagov

Jacek Kopeć, Kamil Kwiatkowski, Siebren de Haan i Szymon P. Malinowski opisali swoje wnioski w czasopiśmie "Atmospheric Measurement Techniques".

Jak informuje PAP: "System detekcji turbulencji, opracowany w Instytucie Geofizyki FUW, nie wymaga żadnych znaczących inwestycji w infrastrukturę lotniczą: do jego działania wystarczy odpowiedni program i komputer w prosty sposób podłączony do aparatury odbierającej dane z transponderów. Transpondery to urządzenia komunikacyjne - standardowe wyposażenie instytucji zajmujących się nadzorem ruchu lotniczego w Europie. Rolę czujników w tak skonstruowanym systemie pełnią same samoloty pasażerskie, które nad Europą tworzą gęstą sieć punktów pomiarowych".

Metoda polskich fizyków pozwala na wykrywanie obszarów turbulencji z dokładnością do 2. kilometrów. Samoloty pasażerskie pokonują taką odległość w ok. 100 sekund. Piloci mieliby więc czas na podjęcie decyzji o ominięciu takiego obszaru.

- _ Dzisiejsze samoloty komercyjne latają na wysokościach 10-15 km, gdzie temperatura spada do - 60 stopni Celsjusza. Warunki do pomiarów parametrów atmosfery są bardzo trudne i to tłumaczy, dlaczego nie prowadzi się ich ani systematycznie, ani na szeroką skalę _- powiedział Jacek Kopeć w rozmowie z PAP.

Nie jest to jedyny pomysł na unikanie turbulencji, choć wydaje się najłatwiejszy do wdrożenia. Niemiecka Agencja Kosmiczna od 2013 roku pracuje nad opartym na ultrafioletowym laserze urządzeniu, które pozwalać ma na wykrywanie prądów powietrznych z odległości nawet 3. kilometrów.

PAP/js

Wybrane dla Ciebie

Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km