Polacy jako pierwsi na świecie zrekonstruowali miasto w technologii VR
Grupa ośmiu polskich profesjonalistów z załogi Odyssey dokonała rekonstrukcji przedwojennego Choszczna (niem. Arnswalde) - miasta zniszczonego całkowicie w trakcie wojny. Korzystając z technologii VR, przy użyciu gogli Oculus Rift i Unreal Engine 4, specjaliści odtworzyli 99 proc. zniszczonej zabudowy, zachowując wszelkie detale architektoniczne i historyczne. To pierwsza na świecie tego typu rekonstrukcja. Jedyna prezentacja prototypu odbędzie się 14 marca w Choszcznie.
„Arnswalde VR”. (virtual reality) zakłada rekonstrukcję wyglądu przedwojennego pruskiego miasta Arnswalde, jego architektury, infrastruktury komunalnej oraz oddanie ogólnego ducha epoki. Sama próba komputerowej rekonstrukcji historycznej nie jest przełomowa ani nowatorska. Staje się taka w połączeniu z technologią VR w oparciu o dokładną analizę historycznych obrazów. Dzięki rozszerzonej rzeczywistości będzie można przenieść się 100 lat wstecz, do świata, który już nie istnieje.
Realizacja projektu zajęła rok, w tym około 3 miesiące poświęcone zostały na zbieranie materiałów archiwalnych niezbędnych do odtworzenia miasta przy zachowaniu detali historycznych i architektonicznych. Projekt sfinansowany został wyłącznie ze środków własnych. „Zrobiliśmy to z pasji, dla siebie, a także dla mieszkańców Choszczna, by w swojej tęsknocie za historią Arnswalde wyszli poza pocztówki i poczuli, jak wyglądały tamte czasy.”. – mówi Adam Bral, CEO projektu.
Prezentacja prototypu odbędzie się 1. marca w Choszcznie. Jednym z największych atutów przedsięwzięcia będzie użycie stanowisk Oculus Rift. Dzięki generowaniu stereoskopowego obrazu, odciętego od światła pochodzącego z zewnątrz oraz wbudowanym czujnikom translacji/rotacji, obserwatorom towarzyszyć będzie pełne poczucie przestrzeni, łącznie ze zmianami punktu widzenia w zależności od wykonywanych ruchów głowy i możliwością poczucia lęku wysokości.
Projekt Arnswalde VR jest cały czas dopracowywany. Na podstawie radarowych i laserowych chmur danych odtwarzane są modele terenu oraz wymiarowane współcześnie istniejące budynki poniemieckie. Dzięki analizie historycznych zdjęć rekonstruowana jest warstwa nieistniejącej zabudowy historycznej, środowisko miejskie oraz ogólnie rozumiany „klimat epoki”. Wymiarowanie nieistniejącej zabudowy dokonywane jest poprzez porównanie z nielicznymi zachowanymi obiektami oraz na podstawie starych map niemieckich. Produkt końcowy dodatkowo zawierać będzie interaktywną warstwę informacyjną i edukacyjną wewnątrz symulacji.
„Arsnwalde VR”. stanowi kamień milowy w wykorzystywaniu technologii VR do procesu rekonstrukcji. „Arnswalde to tylko przykład tego, jak wspaniale i pożytecznie wykorzystać można technologię VR. Rozmawialiśmy już między sobą o podobnych tematach, jak na przykład kompleks Riesen czy obóz w Birkenau. To nie muszą być miasta. Mogą to być zamki, podziemia, okręty, tysiące obiektów i przestrzeni nadających się do rekonstruowania.” – mówi Sebastian Sosnowski, odpowiedzialny za grafikę, architekturę i research historyczny przedsięwzięcia.
Prezentacja projektu odbędzie się 1. marca o godz. 14:00 w Choszczeńskim Domu Kultury. Ilość miejsc ograniczona.