Pisząc sms‑y, kobiety częściej używają "buziek"

Pisząc sms-y, kobiety dwa razy częściej niż mężczyźni używają emotikonek - "buziek" pomagających wyrazić emocje i wzbogacić kontekst przekazu. Za to mężczyźni używają bardziej różnorodnych znaków, aby wyrazić swe emocje - twierdzą naukowcy z Rice University.

Pisząc sms-y, kobiety częściej używają "buziek"
Źródło zdjęć: © WP.PL

15.10.2012 | aktual.: 15.10.2012 13:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Buźki uśmiechnięte, zasmucone, puszczające oko... - emotikony stworzone z myślników, przecinków, średników i liter pozwalają, bez użycia słów, wyrazić sporo emocji. W wiadomościach przesyłanych mailem albo w sms-ach wzbogacają kontekst, w którym użyto słów i pomagają lepiej zrozumieć intencje autora wiadomości.

Aby zrozumieć fenomen popularności emotikonek naukowcy rozdali grupie kobiet i mężczyzn darmowe iPhone'y do testowania. Badani nie wiedzieli, że naukowcy będą przeglądać ich zawartość. Podglądanie trwało ponad pół roku. W tym czasie zgromadzili 12. tys. sms-ów. Bardziej niż ich treść, badaczy interesowały jednak "buźki" – czytamy w informacji zamieszczonej na internetowej stronie Rice University (RU).

"Jesteśmy przekonani, że nasze badanie stanowi pierwsze naturalistyczne i przekrojowe badanie, które pozwala ocenić realną skalę wykorzystania emotikonek w SMS-ach +w prawdziwym świecie+" - podkreśla jeden z autorów badania, psycholog z RU, Philip Kortum.

Wszyscy badani używali emotikonek, choć nie tak często, jak można się było spodziewać. Zaledwie 4 proc. wszystkich sms-ów, jakie wysłano w trakcie badania, zawierało przynajmniej jedną "buźkę". Autorzy wcześniejszych badań wspominali o innych liczbach. Tamte wyniki uzyskiwano jednak najczęściej na podstawie relacji uczestników badania, a nie podglądania faktycznej zawartości ich telefonów.

Ludzie badani przez naukowców z RU i z Georgia Institute of Technology używali w sumie aż 7. różnych "buziek". W ich wiadomościach najczęściej pojawiały się trzy znaczki – takie, które oznaczają zadowolenie, szczęście i smutek. Stanowiły one do 70 proc. wszystkich emotikon wysyłanych przez uczestników badania.

Potwierdziło się również, że podczas komunikacji niewerbalnej kobiety wyrażają więcej emocji, niż mężczyźni. Badane kobiety używały emotikonek częściej, niż mężczyźni. Jednak to panowie korzystali z większego zestawu "buziek", aby wyrazić swoje emocje.

Pisanie sms-ów stało się jedną z głównych form porozumiewania się członków społeczeństw na całym świecie - zauważają naukowcy. Szacuje się, że tylko w tym roku napisano już (- i jeszcze powstanie) - w sumie osiem bilionów sms-ów.

Źródło artykułu:PAP
Komentarze (0)