Pierwszy taki statek na świecie. Nowy sposób napędzania
W Chinach zwodowano pierwszy na świecie elektryczny statek towarowy. Zaprojektowanie oraz budowa trwała nieco ponad rok.
14.12.2017 | aktual.: 14.12.2017 16:16
Zeroemisyjny statek ma kursować na Rzece Perłowej w Południowych Chinach i posłuży do transportu węgla do lokalnej elektrowni. Podczas rozładunku i załadunku w jego akumulatorach będzie uzupełniana energia – ich ładowanie potrwa 2 godziny.
Zasięg statku oszacowano na ok. 80 km. Dwa silniki o mocy 160 kW każdy zapewnią maksymalną prędkość ok. 13 km/h. Jednostka jest zasilana przez 1 000 pakietów akumulatorów litowo-jonowych o łącznej pojemności 2,4 MWh – to 24 razy więcej niż w Tesli Model S w wersji o najdłuższym zasięgu. Trwałość akumulatorów obliczono na 5 lat.
Statek jest obecnie w fazie testów – jednostka wejdzie do służby na początku przyszłego roku. Za projekt odpowiada firma Hangzhou Modern Ship Design & Research. Według założeń, elektryczny statek ma być znacznie tańszy w użytkowaniu niż jego konwencjonalne odpowiedniki. Ponadto, ma potencjał by przyczynić się do redukcji szkodliwych emisji do atmosfery.