Pierwsza planeta obiegająca trzy gwiazdy? Niezwykły układ GW Ori

Pierwsza planeta obiegająca trzy gwiazdy? Niezwykły układ GW Ori30.09.2021 15:54
Pierścienie otaczające układ potrójny GW Ori.
Źródło zdjęć: © ALMA

Obserwacje gwiazdy potrójnej GW Ori sugerują, że ten spektakularny układ może okrążać dodatkowy obiekt. Być może jest to ślad pierwszej poznanej planety tego rodzaju.

W ubiegłym roku współpraca obserwatoriów ALMA (Atacama Large Millimeter Array) oraz VLT (Very Large Telescope) pozwoliła na wygenerowanie szczegółowego modelu oddalonego o 1,3 tys. lat świetlnych układu GW Orionis. Okazało się, że mamy do czynienia z grawitacyjnym związkiem trzech gwiazd, otoczonym przez majestatyczny dysk gazów i pyłów.

Na podstawie dalszych badań astronomowie orzekli, że ogromny pas materii składa się z dwóch części, przy czym zewnętrzna pozostaje wyraźnie przechylona o 38 stopni. Świeży artykuł opublikowany na łamach Science sugeruje, że za rozerwanie i kształt pierścienia może odpowiadać dodatkowe ciało, najprawdopodobniej planeta o masie Jowisza lub większej.

Komputerowy model GW Orionis

Co prawda astronomowie znajdowali już ślady egzoplanet uwikłanych w układy potrójne, ale były to obiekty po prostu krążące wokół jednej z gwiazd. Jeżeli hipoteza dotycząca GW Orionis okaże się poprawna, będziemy mieli do czynienia z pierwszym globem orbitującym wokół wszystkich trzech składników. Oczywiście taka orbita byłaby olbrzymia, a potencjalny obserwator postrzegałby swoje trzy "słońca", niewiele wyraźniej od innych gwiazd na nieboskłonie. Na dodatek dwie z nich znajdują się na tyle blisko siebie, że najpewniej zlewałyby się w jeden punkt.

Poznanie prawdy na temat GW Ori jest bardzo istotne dla teoretyków. Jeżeli potwierdzimy istnienie świata zdolnego do przetrwania w chaotycznym układzie trzech gwiazd, może się okazać, że warunki konieczne do uformowania planety są znacznie mniej rygorystyczne niż dotychczas sądzono.

Więcej informacji znajdziesz w źródle: S. Kraus, A. Kreplin, A. Young, A triple-star system with a misaligned and warped circumstellar disk shaped by disk tearing, "Science".