Panasonic się umacnia. Produkty AGD klasy premium to siła marki
Podczas mającej miejsce we Frankfurcie Panasonic Convention japoński koncern pokazał, że świetnie odrobił lekcje i z firmy, której jeszcze kilka lat temu groziło widmo bankructwa, stał się jeszcze mocniejszym graczem rynkowym. Wyraźnie jednak widać, że zmieniły się akcenty i to już nie telewizory są najważniejszym produktem w ofercie. Trzeba jednak przyznać, że najnowsze modele pokazane podczas konwencji to klasa sama dla siebie. Zarówno telewizorów, jak i AGD.
03.03.2016 22:07
Panasonic wyraźnie wybrał drogę, która gwarantuje mu stabilne, stałe przychody, a które do tego są znacznie mniej podatne na wyniszczające wojny cenowe wszczynane przez chińskich i koreańskich producentów. Firma chwali się, że opanowała już ponad 6. proc. rynku usług infotainment i entertainment w przemyśle lotniczym. Oznacza to, że uruchamiając film w samolocie albo oglądając interaktywne mapy korzystacie z rozwiązań dostarczonych przez koncern z Osaki. Równie dobrze firma radzi sobie na rynku samochodowym, gdzie dostarcza wielu znanym koncernom rozwiązania podobne do tych, które znajdziecie w samolotach. Interaktywne deski rozdzielcze, systemy rozrywki i komunikacji. To właśnie w tej dziedzinie Panasonic odnosi największe sukcesy, choć równie mocno rozpycha się na rynku choćby paneli słonecznych, alternatywnych źródeł zasilania czy też kompleksowych rozwiązań dla inteligentnych miast na miarę XXI wieku.
Duże AGD Panasonica zawsze było zaliczane do liderów w branży. Liczne testy porównywały urządzenia firmy z Osaki do produktów Miele, a niekiedy nawet do Gaggenau. Co prawda, nad designem zbliżonym do produktów tej ostatniej marki Panasonic musi jeszcze popracować, natomiast technologicznie znów napotykamy na rozwiązania klasy premium. Pralki, dzięki szeregowi czujników, są w stanie zrobić pranie bez żadnych ustawień z naszej strony. Rozpoznają np. czy użyliśmy proszku, czy też detergentu w płynie. Rozpoznają także nawet rodzaj zabrudzeń (2. rozpoznawane kategorie), rodzaj tkaniny i tak oczywiste już dziś rzeczy, jak masę załadunku. Na tej podstawie dobierają samodzielnie długość cyklu prania, temperaturę wody, ilość obrotów przy wirowaniu etc. Oznacza to, że wkładamy do pralki zabrudzone rzeczy, a urządzenie samo rozpozna rodzaj tkaniny, skalę zabrudzenia i rodzaj plan, resztę ustawień dobierając za nas. Jako nieliczne na rynku posiadają także generator pary, który pozwala w ekspresowym tempie odświeżyć
ubrania bez powstawania zagnieceń.
W lodówkach na rok 201. znajdziemy doskonałą technologię utrzymującą świeżość warzyw i owoców. Wewnątrz lodówek zamontowane jest specjalne oświetlenie, które udaje niejako światło dzienne. Diody o kolorze białym, niebieskim i zielonym emitują specjalnie dobraną barwę, która stymuluje wzrost owoców i warzyw, zatrzymując tym samym procesy starzenia i więdnięcia. Dzięki temu produkty zachowują znacznie więcej witaminy D i C. Dodatkowy system BreatheTech automatycznie reguluje wilgotność, utrzymując ją na optymalnym poziomie 85–90 proc., dzięki czemu warzywa liściaste, takie jak szpinak, dłużej zachowują świeżość i wartości odżywcze.
Całe portfolio produktów AGD pokazuje, że Panasonic nie zamierza produkować sprzętu dostępnego dla każdego. Nie zamierza się ścigać na najniższą cenę kosztem niższej jakości. Kilka sprzętów –. jak wspomniany wcześniej blender za 2000 zł – ma zaporową cenę, jednak pozostałe produkty sprzedawane będą w znacznie bardziej rozsądnych cenach. Za depilator IPL zapłacimy około 1000 zł, czyli taniej niż u konkurencji. Pralki i lodówki to wydatek większy niż klasa średnia, jednak wcale nie odstają one od cen najlepszych konstrukcji np. koreańskich producentów. Męskie golarki mimo swojego zaawansowania i często lepszych rozwiązań niż konkurencyjne, kupimy w cenach porównywalnych lub nawet niższych od dwóch popularnych marek. Czy zatem warto kupić produkty Panasonica? Firma zmieniła swoją strategię i od jakiegoś czasu wytwarza produkty najwyższej jakości, bardzo zaawansowane technologicznie (a nie gadżeciarskie) o bardzo dużej trwałości. Mimo że Panasonic nie kojarzy się w pierwszej chwili ze sprzętem AGD, to jednak
stopień zaawansowania technologicznego i genialne wprost rozwiązania automatyzujące wiele czynności mogą sprawić, że to właśnie Japończycy, a nie Koreańczycy podbiją serca klientów. Często bowiem jest tak, że najlepsze technologie ukryte są wewnątrz urządzeń, a nie w przekazach reklamowych.
Jarosław Babraj