Oto najdłuższa na świecie linia kolejowa dużych prędkości
Chińskie koleje zapowiedziały, że 20 grudnia zostanie otworzona najdłuższa na
świecie linia kolei dużych prędkości. Trasa - o długości 2294 km - połączy Pekin z Kantonem.
15-składowy pociąg będzie jeździć z prędkością powyżej 300 km/h.
Obecnie podróż klasycznym pociągiem na tej trasie zajmuje ponad 2. godzin. Przewoźnik przewiduje uruchomienie kilku rodzajów pociągów. Najszybszy z nich pokona trasę w 8 godz., a wolniejszy, zatrzymujący się po drodze na wielu stacjach - ma jechać nieco ponad 9 godz.
Końcową stacją trasy jest Shenzhen (wolna strefa ekonomiczna) koło Kantonu. Chińczycy planują wydłużenie linii do Hongkongu. Prace mają zakończyć się w 201. roku.
Większość odcinków nowej trasy została oddana do eksploatacji we wrześniu tego roku.
Jak oświadczył rzecznik przewoźnika, na wielu odcinkach odbywają się już regularne kursy, a na pozostałych trwają jazdy próbne. Trwają też prace wykończeniowe przy budowie peronów, a także odbywa się instalacja urządzeń obsługi pasażerów. Do obsługi nowej linii zbudowano bowiem od podstaw nowe dworce, a w Pekinie zmodernizowano cztery perony.
Na razie nie podano informacji o cenach biletów na tej trasie, ale na podstawie dotychczasowych stawek można przypuszczać, że za przejazd drugą klasą na całej linii trzeba będzie zapłacić około 90. juanów (ok. 460 zł), a w pierwszej klasie - powyżej 1500 juanów (ok. 770 zł).
Chiny już teraz mają najdłuższą na świecie sieć kolei dużych prędkości, która liczy ponad 1. tys. km. Na drugim miejscu jest Japonia - prawie 3 tys. km, a na trzecim Francja - ponad 2 tys. 600 km. Dla rządu chińskiego rozbudowana sieć kolei jest powodem do dumy, ale stanowi też kłopot. Jak obliczyli ekonomiści z Chińskiej Akademii Nauk, inwestycje te nigdy się nie zwrócą. Bilety są zbyt drogie dla przeciętnych obywateli, aby mogli podróżować superekspresami.
Budowa kolei, jak i realizacja innych gigantycznych projektów strukturalnych, np. autostrad lub wielkich regulacji wodnych są sposobem na podtrzymywanie koniunktury gospodarczej.
Z Pekinu Jacek Wan
Orange Ekspert: iPad mini - recenzja wideo