Operator może zablokować twój telefon, jeśli nie spłacasz rat. Sprawa na celowniku urzędów
W telefonach sprzedawanych w sieci Plus jest oprogramowanie, które może zablokować sprzęt, jeśli przestanie się spłacać raty. Czy operator może sobie na to pozwolić? Sprawie przyjrzą się bliżej GIODO, UKE i UOKiK.
02.02.2018 14:40
Smartfony Samsunga zintegrowane są z platformą Samsung KNOX. W sprytny sposób opcja wykorzystywana jest także przez operatorów. Na początku roku portal Zaufana Trzecia Strona ujawnił, że operator może zdalnie wyłączyć komuś telefon, jeśli właściciel nie płaci rat. Póki co z takiej opcji korzysta tylko Plus.
"Operator natomiast może wysłać zdalne polecenie zablokowania dostępu do urządzenia, jeżeli klient przestanie spłacać raty (zachowana zostaje możliwość wykonywania połączeń alarmowych i do BOK operatora)" - potwierdził w rozmowie z portalem Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsung Polska.
Użytkownik telefonu o oprogramowaniu informowany jest w umowie, którą podpisuje:
“Polkomtel informuje, iż w oprogramowaniu Urządzenia telekomunikacyjnego dokonano implementacji aplikacji wspierającej komunikację i realizację umowy i umowy ratalnej. Polkomtel zastrzega sobie prawo własności przedmiotu sprzedaży aż do uiszczenia ceny w całości”.
Oprogramowanie KNOX można odinstalować dopiero wtedy, gdy spłaci się wszystkie raty. Do tego czasu jest się po prostu posiadaczem telefonu, ale nie jego właścicielem, więc operator chce się w ten sposób zabezpieczać. Tylko czy powinien własnie w ten sposób?
Sprawa ma ciąg dalszy. Jak informuje serwis Zaufana Trzecia Strona, UOKiK i GIODO już zapowiedziały, że przyjrzą się sprawie. Z kolei przedstawicielka UKE poinformowała, że działania operatora zostaną przeanalizowane pod kątem ewentualnych naruszeń prawa telekomunikacyjnego. Na dodatek w przesłanym oświadczeniu Urząd Komunikacji Elektronicznej zwraca uwagę na to, że zapis w umowie - informujący o tym, że “dokonano implementacji aplikacji wspierającej komunikację i realizację umowy i umowy ratalnej” - jest niejasny.
“Brak jest jakiejkolwiek informacji, jaka to aplikacja i jakie skutki dla abonenta ma zainstalowanie jej w telefonie. Polkomtel winien poinformować abonenta o tym, jaka to aplikacja i wskazać, gdzie może znaleźć szczegółowe informacje o niej. Prócz tego Polkomtel powinien wskazać, jakie uprawnienia i możliwości daje mu zainstalowanie aplikacji w telefonie używanym przez abonenta, szczególnie w kontekście przepisów prawa telekomunikacyjnego, które jasno wskazują, jakie dane ma prawo przetwarzać dostawca usług, a jakie informacje i dane może uzyskać wyłącznie za zgodą abonenta. Brak jest także zobowiązania Polkomtela do bezpłatnego i niezwłocznego usunięcia aplikacji z telefonu abonenta po spłacie rat, tj. przejściu własności aparatu na abonenta” - napisała przedstawicielka UKE.
UKE sprawdzi też, czy “poza elementem umożliwiającym blokadę urządzenia w przypadku zaprzestania spłaty przez abonenta rat aplikacja nie umożliwia dostawcy realizacji innych działań”.
Oprogramowanie blokujące działanie telefonu, jeżeli właściciel nie spłaca rat, może być szczególnie niebezpieczne dla osób, które kupują sprzęt z drugiej ręki. Dlatego warto dokładnie sprawdzać, od kogo chcemy kupić urządzenie. Może okazać się, że telefon będzie bezużyteczny, bo właściciel zapomni o spłacaniu zaległości.