Od radzieckich do nowoczesnych samolotów. Tym latają na Zapad-2021
W rosyjsko-białoruskich manewrach wojskowych Zapad-2021, z których część odbywa się niedaleko granicy z Polską, bierze udział ok. 200 tys. żołnierzy oraz 760 jednostek sprzętu wojskowego. Na ćwiczeniach zobaczymy też ponad 80 samolotów i śmigłowców. Przyjrzyjmy się potencjałowi Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej, które – zaraz po USA – posiadają drugą najliczniejszą flotę powietrzną świata.
Tu-160
Pierwsze wersje bombowca strategicznego Tu-160 pamiętają jeszcze schyłek ZSRR (produkowano je od 1987 r.). Są to naddźwiękowe samoloty, nazywane "Blackjackiem" przez NATO i Białym Łabędziem" przez rosyjskich pilotów. W komorach bombowa mieści się ok. 29 ton uzbrojenia. Tu-160 jest najcięższym samolotem bojowym świata: jego masa własna wynosi 117 ton, a startowa – 275. Jest w stanie przelecieć do 15 godzin bez tankowania. W 2017 r. rosyjski resort obrony wydał decyzję o modernizacji bombowców do nowszej wersji Tu-160M2.
Su-57
Myśliwce piątej generacji Su-57 są odpowiedzią na amerykańskie F-22 Raptor. W maju 2021 r. pojawiła się informacja, że samoloty te będą mogły służyć jako zautomatyzowana wielozadaniowa stacja kierowania ogniem systemów obrony powietrznej. Przed dwoma laty Władimir Putin zapowiedział, że do 2028 r. Rosja zakupi łącznie 76 sztuk Su-57.
MiG-35
Myśliwiec MiG-35 jest modernizacją radzieckiego projektu MiG-29. W odróżnieniu od swojego poprzednika, ma znacznie nowocześniejsze systemy nawigacji i uzbrojenia. Pierwszy lot maszyny odbył się w 2007 r., a w 2019 r. weszła ona do służby w rosyjskich siłach powietrznych. Samolot jest wyposażony w nowoczesny radar AESA.
Su-24
Pierwszy oblot bombowca Su-24 odbył się 2 lipca 1967 r. Samolot był produkowany w latach 1972-1993 i jest stopniowo wycofywany z rosyjskich sił powietrznych. Trzy miesiące temu, 15 czerwca, dwa Su-24 naruszyły przestrzeń powietrzną Litwy. Minister obrony Litwy Arvydas Anusauskas stwierdził wówczas, że działania Rosjan miały związek z trwającymi na Morzu Bałtyckim natowskimi ćwiczeniami Baltops.
Su-34
U kresu istnienia ZSRR, w kwietniu 1990 r., odbył się oblot wielozadaniowego bombowca taktycznego Su-34. Najnowsza wersja tej maszyny, klasyfikowanej również jako samolot myśliwsko-bombowy, jest produkowana od 2011 r. i ma zastąpić wysłużone Su-24. Maksymalna prędkość Su-34 to 1400 km/h na poziomie morza. Na wysokości 11 tys. m. n. p.m. samolot osiąga natomiast prędkoścć1900 km/h.