Nowy gatunek węgorza elektrycznego. Może porazić prądem o wartości 850 V

Nowy gatunek węgorza elektrycznego. Może porazić prądem o wartości 850 V
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com | Stacey Newman
Karolina Modzelewska
11.09.2019 10:07

Naukowcy odnaleźli ryby, które wytwarzają największe napięcie elektryczne ze wszystkich istniejących zwierząt. Kontakt z nim może ogłuszyć, a w niektórych przypadkach nawet zabić człowieka.

Węgorze elektryczne to interesujące zwierzęta, które potrafią wytwarzać napięcie elektryczne od 300 do 650 V. Wszystko za sprawą specjalnych narządów, znajdujących się wzdłuż płetw po bokach ciała.

Produkowana energia służy do ochrony przed napastnikami lub obezwładniania ofiar. Jest na tyle duża, że przy jej użyciu ryby są w stanie zabić małe zwierzęta i oszołomić duże.

Przełomowe odkrycia

Badania przeprowadzone przez zespół naukowców pod kierownictwem C. Davida de Santana z Narodowego Muzeum Historii Naturalnej Smithsonian wykazały, że na świecie istnieje trzy gatunki węgorza elektrycznego, a nie jeden, jak od 250 lat, czyli od momentu odkrycia ryby uważano.

Santana i jego współpracownicy poddali analizie ponad 100 węgorzy elektrycznych, które odłowiono w wodach Amazonii. Przyjrzeli się morfologii zebranych ryb, zbadali ich DNA, a także rozmieszczenie geograficzne i ekologiczne.

Trzy gatunki węgorza

Odkrycia pozwoliły stwierdzić, że istnieje nie jeden, a trzy różne gatunki węgorzy. Naukowcy nazwali je: Electrophorus electricus, Electrophorus varii i Electrophorus voltai. Stwierdzili również, że ostatni z gatunków wytwarza największe napięcie elektryczne sięgające aż 850 V.

Naukowcy byli zaskoczeni okryciem i zgodnie uznali, że Electrophorus voltai wytwarzają największe napięcie ze wszystkich istniejących zwierząt. Podkreślili jednak, że jego natężenie wynosi około 1 ampera. Dla porównania natężenie w standardowym gniazdku elektrycznym wynosi od 10 do 20 amperów.

Węgorze elektryczne nie emitują prądu stałego, ale energię w impulsach. Jej użycie sprawia, że ładunek znajdujący się w narządach wyczerpuje się i konieczne jest jego ponowne "naładowanie". Zajmuje to trochę czasu.

Spotkanie z węgorzami elektrycznymi w wodzie może być bardzo niebezpieczne. Porażenie elektryczne nie zabije zdrowej osoby, ale zagrożone jest życie jednostek z chorobami serca. Dodatkowo doznany szok może doprowadzić do upadku, a w konsekwencji nawet do utonięcia.

Źródło: Newsweek