Nowa technologia do walki z terroryzmem. Kurz na butach zdradzi sprawcę

Nowa technologia do walki z terroryzmem. Kurz na butach zdradzi sprawcę

Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © pixabay.com
Karolina Modzelewska
23.11.2020 10:24, aktualizacja: 02.03.2022 13:27

Eksperci kryminalistyki z Flinders University w Australii opracowali nowe narzędzie do wykrywania i zwalczania terroryzmu. Dzięki niemu kurz znajdujący się na butach podejrzanego, jego bagażu czy paszporcie może dostarczyć wskazówek na temat miejsc, w których wcześniej się znajdowały.

Najnowsza technologia pozwala weryfikować środowiskowe DNA z próbek pobranych z podejrzanych przedmiotów. W ramach badań prowadzonych pod kierunkiem dr Jennifer Young, opracowano system śledzenia źródła pochodzenia pyłu, który pozwala dostosować profil gleby do określonego obszaru lub kraju pochodzenia.

Badanie DNA pozwoli zwalczać terroryzm

- Może to pomóc w dostarczeniu dowodów na to, dokąd mogła podróżować dana osoba, na podstawie sygnatury środowiskowego DNA z kurzu na jej dobytku - mówi dr Young z College of Science and Engineering z Flinders University.

Jak przekonują eksperci na łamach "Forensic Science International: Genetics", mikroskopijne ślady środowiskowe, oparte na analizie geochemicznej gleby, bakterii i grzybów, uzupełniłyby i wzmocniłyby obecne narzędzia wywiadu kryminalistycznego.

Profesor Adrian Linacre, kierownik działu Forensic DNA Technology z Flinders University, uważa, że próbki środowiskowe są idealnymi formami śladów kontaktowych, ponieważ ich wykrycie na miejscu zdarzenia może ustalić związek między podejrzanym, określoną lokalizacją i ofiarą.

Nowy sposób wykrywania terrorystów

- Próbki środowiskowe ekstrahowane za pomocą technologii "masowo równoległego sekwencjonowania" dostarczają sygnatur biologicznych złożonych mieszanin DNA i śladowych ilości próbek o niskiej biomasie – mówi Linacre.

Projekt jest realizowany we współpracy z australijską policją federalną i partnerami uniwersyteckimi - University of Adelaide oraz University of Canberra. Obecnie trwają prace nad dostosowanie techniki oczyszczania i zwiększania ilości DNA do australijskich profili glebowych z Geosciences Australia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, technologia może zostać rozbudowana o kolejne profile glebowe.