Nowa era superszybkich śmigłowców. Airbus staje do walki z Sikorsky'im
Firma Airbus przeszła pierwszy etap akceptacji projektu ich superszybkiego śmigłowca RACER. Budowa prototypu ma zacząć się pod koniec 2019 roku. Śmigłowiec będzie osiągał prędkość 400 km/h.
Współczesne śmigłowce pomimo ogromnej wszechstronności mają poważne ograniczenia w kwestii prędkości przelotowej. Większość maszyn stosuje "układ Sikorskiego", czyli układ z dwoma śmigłami: głównym, które odpowiada za lot pionowy i poziomy, oraz ogonowym, które powoduje, że śmigłowiec nie kręci się wokół własnej osi. Takie maszyny latają zazwyczaj z prędkością maksymalną 130-140 węzłów, czyli 240-260 km/h.
Rozwiązaniem problemu stosunkowo niskiej prędkości przelotowej ma być nowa, hybrydowa konstrukcja śmigłowców, wykorzystująca oprócz śmigła głównego także śmigła pchające. Maszynę w takiej konstrukcji buduje europejski Airbus.
Tani i wydajny
RACER to skrót od Rapid And Cost-Efficient Rotorcraft, czyli Szybki i Opłacalny Śmigłowiec. Na projekcie RACERa możemy zauważyć główne śmigło oraz dwa mniejsze śmigła umieszczone na szczątkowych skrzydłach. Śmigła te, pchając maszynę, dadzą jej możliwość rozpędzenia się do 400 km/h. czyli 215 węzłów. Inżynierowie Airbusa zrezygnowali w nowym śmigłowcu z tylnego śmigła. Jego rolę przejęły śmigła boczne oraz nieruchomy stabilizator ogonowy.
Airbus RACER budowany jest w ramach programu Unii Europejskiej Horizon 2020 Clean Sky 2. Będzie napędzany dwoma silnikami Rolls-Royce Turbomeca TM322 o mocy 1693 kW każdy, dodatkowo zaoferuje tryb elektrycznego uruchamiania i wyłączania w celu oszczędzania paliwa.
Amerykanie już mają swój superszybki śmigłowiec
Inna firmą, która rozwija program szybkiego śmigłowca jest Sikorsky. Amerykańska firma, członek koncerny Lockheed-Martin, pracuje nad projektem S-97 Raider. Śmigłowiec Sikorsky'ego także wykorzystuje śmigło pchające, ale jego konstrukcja różni się od tej w RACERze Airbusa.
Amerykański producent zastosował układ śmigieł Kamova, czyli dwa śmigła główne, umieszczone jedno nad drugim, kręcące się w przeciwnych kierunkach. Ten mniej popularny układ pozwala na wyeliminowania śmigła ogonowego. Z tyły, centralnie zamontowane na ogonie, znajduje się natomiast pojedyncze śmigło pchające. Sikorsky S-97 Raider już lata i osiąga prędkość maksymalną 444 km/h (240 węzłów) i przelotową 407 km/h (220 węzłów).
Podczas gdy Airbus RACER budowany jest w ramach programu cywilnego, Sikorsky Raider powstaje w odpowiedzi na zapotrzebowanie Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych na nowy, szybki śmigłowiec rozpoznawczy. Ma on zastąpić śmigłowiec MH-6M Little Bird.
Źródło: Janes.com