Nokia przeciwko darmowym usługom, aplikacjom i Internetowi

Nokia przeciwko darmowym usługom, aplikacjom i Internetowi

05.05.2009 12:58, aktual.: 05.05.2009 13:10

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nokia ma powody do niepokoju. Wzmożona aktywność firm internetowych na rynku komórkowym jest zdecydowanie nie na rękę fińskiej korporacji, której przyszłe interesy niezwiązane z samą sprzedażą telefonów wydają się mocno zagrożone. Czołowy dostawca komórek postawił bowiem na usługi internetowe i multimedia dla swoich klientów.

Ponadto od pewnego czasu Finowie budują sobie "drzwi do Sieci", choć wciąż nie za bardzo widać efekty tych prac; niedawną zapowiedź zwolnień producent uzasadniał zamiarem skoncentrowania swojej oferty usług komórkowych i internetowych na jednej platformie. W tej chwili Nokia ma niewiele do powiedzenia w konfrontacji z firmą Apple i jej aparatem iPhone oferującym bogaty wybór funkcji internetowych oraz aplikacji ze sklepu App Store.

"Operatorzy sieciowi i producenci urządzeń muszą wspólnymi siłami zapobiegać szerzeniu się darmowej kultury Internetu, a co za tym idzie, obniżaniu wartości rynku komórkowego" –. powiedział Tero Ojanperä, członek zarządu Nokii, w wywiadzie dla gazety "Financial Times Deutschland". "Wyzwaniem dla nas nie jest Apple, lecz użytkownik telefonu, który nie wydaje ani grosza na treści mobilne" – dodał Ojanperä, który w Nokii kieruje działem usług internetowych.

Obraz
© Sklep Ovi na telefonie N97 (fot. Nokia)

Pod marką Ovi fińska firma świadczy już usługi e-mailowe, fotograficzne i komunikatorowe. W najbliższych tygodniach planowane jest uruchomienie jednolitej platformy usługowej. W ten sposób Nokia chce się uniezależnić od swych głównych klientów, czyli operatorów komórkowych, a jednocześnie zamortyzować straty wynikające z ciągłych spadków cen na rynku telefonów. Wspomniany Apple już tak zrobił. Efekt: około 2. milionów użytkowników iPhone'a pobrało z App Store ponad miliard aplikacji.

Według założeń Finów po uruchomieniu kompletnej oferty Ovi z tej platformy internetowej natychmiast skorzysta 50 milionów właścicieli aparatów Nokia. "W 2012 roku spodziewamy się 300 milionów czynnych użytkowników Ovi" – stwierdził Ojanperä w rozmowie z gazetą. Do tej pory operatorzy komórkowi traktowali takie oferty raczej sceptycznie – choć w głębi duszy pewnie sami mieliby ochotę na rozszerzenie swojej działalności o usługi online dla własnych klientów, które zapewniłyby im dodatkowe wpływy.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (39)
Zobacz także